آموزش بورس

شاخص بورس چیست؟

مقدمه

سرمایه گذاری در بازار بورس امروزه به عوان یکی از رایج ترین انواع روش های سرمایه گذاری شناخته می شود. به عبارت کلی همه افراد جامعه با هر میزان سرمایه و حتی دانش می توانند وارد بازار بورس شده و از امکانات و سوددهی آن استفاده کنند. اما قطعا برای افراد تازه کار در شروع مسیر سوالات و ابهامات زیادی وجود دارد. بنابراین ما در بورس فردا با مقالات آموزشی بورس و اصطلاحات رایج آن در خدمت شما عزیزان هستیم. اما یکی از سوالات بسیار کاربردی این است که منظور از شاخص بورس چیست؟ شاخص کل بورس چیست و چگونه محاسبه می شود؟ در ادامه این مقاله برای آشنایی با مفهوم شاخص بورس و شاخص کل با ما همراه باشید.

پیشنهاد می شود: بورس چیست؟ به زبان ساده

شاخص بورس چیست؟

اگر اخبار روز را دنبال کرده باشید احتمال می دانید که شاخص کل بورس ایران از ابتدای سال 99 تا کنون با رشد 200 هزار واحدی رو به رو بوده است. یعنی رشدی برابر با 40 درصد! اما سوال اینجاست که شاخص بورس چیست و منظور از شاخص کل بورس چیست؟

به طور کلی منظور از شاخص بورس، معیار و یا عددی است که با توجه به آن عملکرد بازار بورس در مدت زمان مشخصی، سنجیده می شود. به عبارت دیگر افراد می توانند با مطالعه شاخص بورس به رشد و یا عدم رشد سهام شرکت ها پی ببرند. در شاخص بورس اطلاعات قابل توجهی نظیر تغییرات قیمتی نهاد ها و شرکت ها قابل بررسی و سنجش می باشد. البته ذکر این نکته لازم و ضروری است که معیار و یا شاخص های زیادی برای ارزیابی بازار سرمایه وجود دارد که سرمایه گذاران می توانند با توجه و مطالعه آن ها نسبت به حرید و فروش سهام در نماد های مختلف اقدام کنند. برای مثال:

  • شاخص هم‌ وزن
  • شاخص قیمت
  • شاخص بازده نقدی
  • شاخص صنعت
  • شاخص مالی
  • شاخص سهام آزاد شناور
  • شاخص بازار اول
  • شاخص بازار دوم
  • شاخص ۵۰ شرکت برتر
  • شاخص ۳۰ شرکت برتر
  • شاخص بازده نقدی
  • شاخص کل قیمت .

همانطور که مشاهده کردید، در بورس شاخص های متعددی وجود دارد. بدیهی است هر یک از این شاخص ها به عنوان معیاری برای سنجش موارد خاصی کاربرد دارد. به عبارت دیگر هر شاخص، در بردارنده اطلاعات خاصی می باشد. که مطالعه آن ها برای سهام داران خالی از لطف نیست.

شاخص کل بورس چیست؟

همانطور که گفته شد منظور از شاخص بورس معیار و یا عددی است که با توجه به آن می توان عملکرد یک شرکت را در بازه زمانی مشخصی مورد ارزیابی قرار داد. برای مثال شاخص کل بورس از ابتدای سال 99 تا به حال با رشد 40 درصدی رو به رو بوده است. همچنین کارشناسان پیش بینی می کنند که شاخص کل بورس در روز های آتی با رشد بیشتری نیز رو به رو باشد. اما منظور از شاخص کل بورس چیست؟

در بورس شاخص های متعددی وجود دارد. یکی از مهم ترین این شاخص ها، شاخص کل بورس یا شاخص کل قیمت می باشد. در میان شاخص و معیار های سنجش در بورس، شاخص کل بورس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به عبارت دیگر مهم ترین شاخصی که در بازار بورس مورد استفاده قرار گرفته و در اخبار پیگیری می شود، شاخص کل قیمت می باشد. شاخص کل شامل اطلاعات مهمی نظیر تغییرات قیمتی تمام شرکت‌ های فعال در بورس و شاخص صنعت شرکت ‌های تولید کننده می باشد. به همین دلیل مطالعه این شاخص برای سرمایه گذاران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

شاخص کل بورس نشان ‌دهنده تغییرات کل قیمت نماد ها در بازار است و میانگین افزایش یا کاهش قیمت سهام را در بازار مشخص می ‌کند. به عنوان مثال وقتی شاخص کل رشد دو درصد است، یعنی میانگین قیمت پایانی سهام شرکت ‌های بورسی با توجه به ارزش معاملات آن ها دو درصد افزایش یافته است. اما شاید برای شما سوال باشد که چرا مطالعه شاخص کل برای سرمایه گذاران اهمیت دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که شاخص کـل یا شاخص قيمت بيانگر سطح عمومی قيمت و سود سهام شرکت ‌های پذيرفته شده در بورس می باشد. بنابراین تغييرات شاخص کل در واقع بيانگر ميانگين بازدهی در بورس است

شاخص کل بورس چگونه محاسبه می شود؟

در پاسخ سوال شاخص بورس چیست؟ دریافتیم که منظور از شاخص معیاری برای سنجش میزان میانگین بازدهی نماد های بورس می باشد. اما این شاخص چگونه محاسبه می شود؟ برای پاسخ به این سوال لازم است تا به یک مثال توجه کنید: فرض کنید که شما به عنوان سرمایه گذار، سهام یک شرکت را با قیمت 150 تومان خریداری کرده اید. اگر در پایان سال معاملاتی، قیمت سهام شما به 180 تومان افزایش پیدا کند و همچنین شرکت نیز 15 تومان به عنوان سود نقدی برای سهام داران در نظر بگیرد، میزان سود شما مجموعا 45 تومان خواهد بود. بنابراین بازدهی شما بعد از گذشت یک سال معاملاتی برابر 30 درصد خواهد بود. زيرا سرمايه شما از 150 تومان به 195 تومان افزايش يافته است. اما این بازدهی تنها مربوط به شما است.

اما در شاخص کل بورس، می توان بازدهی و تغییرات قیمت کلیه نماد های فعال در بورس را مورد ارزیابی قرار داد. برای درک بهتر نحوه محاسبه شاخص کل بورس به این مثال توجه کنید: فرض کنید شاخص کل بورس در ابتدای سال، برابر با 20 هزار واحد و در پايان سال، با 10 هزار واحد افزايش، به 30 هزار واحد برسد. در این حالت ميانگين بازدهی بورس از محل افزايش قيمت سهام شرکت ‌ها و تقسيم سود نقدی بين سرمايه ‌گذاران در آن سال، 50 درصد می باشد.

آیا شاخص بورس ملاک مناسبی برای بررسی وضعیت بازار می باشد؟

در پاسخ به سوال شاخص بورس چیست؟ با مفهوم شاخص کل بورس و نحوه محاسبه شاخص کل قیمت آشنا شدیم. اما آیا واقعا شاخص بورس ملاک مناسبی برای بررسی وضعیت بازار می باشد؟ در پاسخ به این سوال باید اشاره کنیم که قطعا مطالعه شاخص کل بورس اطلاعات مفیدی در اختیار سهام داران قرار می دهد. اما برخی از کارشناسان مدعی هستند که شاخص کل بورس در عمل کاربرد چندانی ندارد. با توجه به نظر تحلیل گران بورس، تغییرات قیمت و رشد ارزش شرکت های بزرگ بورس مانند فولاد و غیره، تاثیر بیشتری بر میانگین شاخص کل دارد. به عبارت دیگر ممکن است که تغییر قیمت یک درصدی شرکت های بزرگ در بورس برابر با تاثیر 20 شرکت دیگر باشد. بنابراین بسیاری از کارشناسان معتقدند که شاخص کل قیمت، نمایانگر وضعیت کلی بازار بورس نیست و می‌ توان با معاملات دستکاری شده به اصطلاح شاخص‌ سازی کرد.

سخن آخر

همانطور که گفته شد در بعضی از مواقع ممکن است با دستکار در شاخص کل، شاخص سازی اتفاق بیفتد و به عبارت دیگر، شاخص کل تفاوت زیادی با واقعیت داشته باشد. بنابراین نکته حائز اهمیت برای سهامداران این است که افزایش شاخص کل همواره به معنای سود آوری تمامی نماد های بورسی نیست. به همین دلیل نمی توان تنها به رشد ارزش شاخص کل بورس دل بست. بلکه بهتر است برای کسب سود و بازدهی بیشتر همواره در حال کسب مهارت و آموزش باشید. از این که تا پایان مقاله شاخص بورس چیست؟ همراه ما بودید، از شما سپاس گزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا