آموزش بورس

منظور از سود مجمع چیست و چگونه آن را دریافت نماییم؟

اکنون که در حال مطالعه این مطلب هستید قطعا می دانید مجمع شرکت ها یعنی چه و هدف از تشکیل آن چیست؟ در این مطلب به شرح کامل سود مجمع می پردازیم.

سود سهام چیست و اینکه وضعیت قیمت سهم قبل و بعد از مجمع چه خواهد شد؟ از قبیل سوالاتی می باشد که در ذهن اکثر فعالان بازار بورس به محض شنیدن برگزاری مجمع نمادی که در آن سرمایه گذاری نمودند، شکل می گیرد. اگر می خواهید بدانید که سود مجمع چیست و چگونه سود مجمع را دریافت نمایید این مطلب را تا آخر مطالعه نمایید.

شرکت ها باید مجمع سالیانه را بر اساس قانون تجارت بعد از پایان سال مالی برگزار نمایند و عملکرد خود را طی سال گذشته ارائه دهند تصمیماتی را در راستای میزان تقسیم سود شرکت اتخاذ نمایند. حضور صاحبان سهام با دریافت مجوز ورود در مجمع نمادی که در آن سرمایه گذاری نمودند بلامانع می باشد.

سود مجمع چیست؟

همانطور که اشاره شده شرکت های بورسی، سالانه مجمعی را جهت اتخاذ تصمیماتی در رابطه با میزان تقسیم سود برگزار می نمایند که به نتیجه حاصل از آن سود مجمع می گویند. مواردی همچون تقسیم سود نقدی و افزایش سرمایه که در مجامع شرکت ها تصویب می گردد شامل حال سرمایه گذارانی می گردد که تا روز مجمع مالک سهام آن شرکت می باشند.

شرکت های بورسی فقط 8 ماه پس برگزاری مجمع فرصت دارند تا سود نقدی را بین سهامداران خود تقسیم نمایند البته برخی از شرکت ها خیلی زودتر این کار را انجام می دهند. در کل باید پیش ار برگزاری مجمع جدول زمان بندی پرداخت سود را مشاهده نمایند سپس تصمیم بگیرند که در مجمع شرکت نمایند و یا خیر.

نماد معاملاتی که قصد برگزاری مجمع به منظور افزایش سرمایه و یا اتخاذ تصمیماتی در رابطه با شرکت دارد 2 روز قبل از برگزاری مجمع، متوقف (ممنوع المعامله) می گردد از این رو افرادی که نمی خواهند در مجمع شرکت نمایند باید قبل از توقیف نماد سهام خود را به فروش برسانند.

بازگشایی نماد 2 روز پس از برگزاری مجمع صورت می گیرد و سهامدارانی که پس از مجمع سهام خود را بفروشند همچنان شامل تصمیماتی هستید که در مجمع گرفته شده است.

اگر به هر دلیلی سود تصویب شده در مجامع شرکت های بورسی به حساب سهامداران آن شرکت منظور نشود جای هیچ نگرانی وجو ندارد زیرا آنها می توانند حتی پس از سالها بعد از برگزاری مجمع به شرکت مورد نظر مراجعه نمایند و طلب خود را دریافت کنند.

نحوه دریافت سود مجمع

پس از برگزاری مجمع سالانه، شرکت های بورسی سود نقدی سالیانه که به آن اصطلاحا DPS می گویند را بین سهامدارانی که تا روز مجمع سهام خود را نگاه داشته اند پرداخت می نماید. در این بین برای برخی از سهامداران این سوال پیش می آید که چگونه سود مجمع را دریافت نماییم؟ سه روش جهت دریافت سود مجمع وجود دارد که در ادامه شرح آنها می پردازیم.

  • سود مجمع به حساب بانکی سهامدار واریز شود

یکی از روش های واریز سود مجمع، واریز وجه به حساب بانکی سهامداران می باشد. در این روش سهامداران مشخصات حساب بانکی خود را برای شرکت مورد نظر ارسال می کند. البته در این بین شرکت هایی هستند که سود مجمع را فقط به حساب بانکی خاصی واریز می نمایند و به سهامداران خود اعلام می کنند که نسبت به افتتاح حساب در بانک مورد نظر آنها جهت واریز سود مجمع اقدام نمایند.

  • مراجعه به بانک طرف قرارداد شرکت بورسی جهت دریافت سود مجمع

برخی از شرکت ها جهت پرداخت سود مجمع از طریق حساب بانکی خود اقدام می نمایند و از سهامداران خود می خواهند که با مدرک شناسایی خود به بانک مورد نظر مراجعه نمایند و سود تعیین شده در مجمع را دریافت نمایند.

  • دریافت سود مجمع از طریق سامانه سجام

بهترین و ساده ترین روش پرداخت و یا واریز سود مجمع شرکت های بورسی به سهامداران ، سامانه سجام می باشد زیرا در این روش دیگر نیازی به مراجعه حضوری به بانک های نمی باشد. می دانیم که سامانه سجام یک سامانه یکپارچه برای سهامداران بازار بورس می باشد و اخیرا امکان دریافت سود سهام شرکتها بدون مراجعه حضوری از طریق این سامانه فراهم گشته.

پرداخت سود مجمع از طریق سامانه سجام به این صورت می باشد که شرکت های بورسی سود سالانه را به شماره حسابی که سرمایه گذاران بازار بورس به سامانه سجام معرفی نمودند واریز می نمایند. اخیرا نماد شگویا (شرکت پتروشیمی شگویا) جهت واریز سود سالانه خود از این روش استفاده نموده است.

سهامداران چگونه از زمان بندی پرداخت سود مجمع مطلع شوند؟

این که چگونه ازز مان بندی پرداخت سود مجمع شرکت های بورسی مطلع شویم؟ سوال اکثر سهامداران و فعالان بازار بورس می باشد که پاسخ آن مراجعه به سایت کدال می باشد. می دانیم که سایت کدال، یک سایت اطلاع رسانی در رابطه با شرکت های بورسی می باشد که سهامداران با مراجعه به آن می توانند اطلاعات لازم درباره شرکتی که قصد خرید سهام آن را دارند کسب کنند.

جهت اطلاع از سود مجمع شرکت های بورسی در سایت کدال به آدرس (codal.ir) بروید و روی منوی جست وجوی اطلاعیه کلیک کنید و نماد مورد نظر خود را جستجو نمایید.

نحوه اطلاع از سود مجمع شرکت های بورسی

سپس بر کشوی “نوع اطلاعیه ها” کلیک نمایید و مطابق تصویر زیر “زمان بندی پرداخت سود” را انتخاب و در آخر صفحه کلید جستجو را فشار دهید.

نحوه اطلاع از سود مجمع شرکت های بورسی از سایت کدال

اکنون می توانید فایل pdf اطلاعیه های مربوط به زمان بندی پرداخت سود نماد مورد نظر را در این بخش مطابق تصویر زیر دانلود و مشاهده نمایید.(البته اگر از سوی شرکت بورسی اسال شده باشد.)

مشاهده اطلاعیه زمانبندی پرداخت سود در کدال

بطور مثال من نماد بورسی “ثاخت” را جستجو و فایل pdf “زمان بندی پرداخت سود”  را مطابق شکل زسر دانلود کردم.

دانلود زمان بندی پرداخت سود نماد ثاخت در کدال

سهامداران چگونه از میزان سود نقدی شرکت‌ها مطلع شوند؟

سهامداران می توانند با مراجعه به سایت کدال از میزان سود نقدی شرکت‌ها مطلع شوند. میزان سود نقدی سال مالی قبل شرکت‌ها در مجمع عمومی عادی سالیانه تصویب می‌شود. در این مجمع عمومی سالیانه تصمیماتی گرفته می شود که خلاصه گزارش آن را می توانید از طریق فیلد “خلاصه تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه ” در سایت کدال مشاهده نمایید.

سهامداران طبق روال فوق با مراجعه به سایت کدال و جستجوی نماد بورسی مورد نظر می توانند در فیلد نوع اطلاعیه، “خلاصه تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه ” را مطابق شکل زیر جستجو کنند.

در فیلد گروه اطلاعیه "خلاصه تصمیمات مجمع عمومی سالیانه" را انتخاب کنید

پس از انتخاب “خلاصه تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانهدکمه جستجوی انتهای صفحه را انتخاب نمایید.

انتخاب گزینه جستجو پس از انتخاب خلاصه تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه در کدال

سپس وارد صفحه ای می شوید که اطلاعیه های مربوط به تصمیمات مجمع نماد مورد نظر برای شما نمایان می گردد.

نحوه اطلاع از خلاصه تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه در کدال

پس از باز کردن گزارش می توانید رقم سود نقدی در جدول “میزان سود” را مشاهده نمایید.

مدت زمان واریز سود بعد از مجمع:
شرکت ها موظف هستند که در حداکثرترین زمان یعنی 8 ماه پس از برگزاری مجمع باید سود نقدی را بین سرمایه گذاران تقسیم و توزیع کنند و هر چه زمان ذکر شده کمتر باشد نشان دهنده ی جذابیت بالاتر سهم برای شرکت در مجمع است.

کلام آخر

این مطلب جهت آشنایی شما با سود مجمع و چگونگی دریافت آن گردآوری شده و سعی نمودیم که اطلاعات جامع و کاربردی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. امیدواریم که از مطالعه آن رضایت خاطر کافی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا