آموزش بورس

سبدگردان بهتر است یا خودم وارد بورس شوم؟

مقدمه

با گذشت چندین سال تجربه فعالیت و آموزش در زمینه بورس هنوز هم یکی از پر تکرار ترین سوالات بورسی خصوصاً برای افراد تازه کار این این است که سبدگردان بهتر است یا خودم وارد بورس شوم؟ . برای پاسخ به این سوال لازم است تا ابتدا درخصوص سبدگردان و شرکت های سبدگردانی مقدمه ارائه شود اما از آنجایی که این مقوله قبلاً مفصلاً در مقاله ای بررسی شده است از تکرار مکررات پرهیز می کنیم. لذا برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سبدگردان و شرکت های سبدگردانی مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می شود. بنابراین  در این مبحث به بررسی این موضوع می پردازیم که سبد گردان بهتر است یا خودم وارد بورس شوم؟ اگر شما نیز از دست افرادی هستید که به تازگی وارد بورس شده اید و سوالات و ابهامات زیادی برای شما ایجاد شده است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

مطالعه این مقاله برای شما مفید است: سبدگردان کیست و چه وظایفی دارد؟

وظایف سبدگردان

همانطور که گفته شد در این مقاله قصد داریم تا به پاسخ به یکی از پر تکرار ترین پرسش های افراد تازه کار بپردازیم. یعنی سبدگردان بهتر است یا خودم وارد بورس شوم؟ اما برای درک بهتر این مبحث لازم است تا ابتدا با برخی از مهمترین وظایف سبدگردان آشنا شویم. در مقاله سبدگردان کیست و چه وظایفی دارد.؟ گفتیم که سبدگردان شخص یا شرکت حقوقی که با هدف کسب انتفاع و سود برای فرد سرمایه گذار به مدیریت معاملات و خرید و فروش در زمان مناسب می پردازد. اما مهم ترین وظایف سبدگردان چیست؟ شاید بتوان گفت مهم ترین وظیفه سبدگردان که در قرارداد مابین طرفین نیز آن را تضمین می کند، کسب سود و بازدهی برای سرمایه گذار است. اما سبدگردان وظایف دیگری نیز دارد:

  • کسب سود و بازدهی بیشتر از سپرده گذاری بانکی
  • خرید سهام از صنایع مختلف در بازه های زمانی مختلف
  • تصمیم به خرید یا فروش اوراق بهادار
  • فروش سهام از صنایع مختلف در بازه های زمانی گوناگون
  • تصمیم به نگهداری سهام از صنایع مختلف در بازه زمانی مختلف
  • تشخیص زمان مناسب برای معامله با استفاده از تکنیک های بورس
  • ایجاد یک سبد اختصاصی مناسب با میزان سرمایه سرمایه گذار
  • تصمیم به انجام معاملات با توجه به میزان ریسک پذیری سرمایه گذار
  • ایجاد سبد اختصاصی در بورس کالا و ارز با توجه به علاقه سرمایه گذار
  • فعالیت یا عدم فعالیت در نماد های مختلف با توجه به اعلام سرمایه گذار
  • اطلاع از میزان ریسک و خطر پذیری سرمایه گذار برای انجام معاملات .

با توجه به مواردی که گفته شد، سبدگردان شخص و یا شرکتی است که در ازای دریافت کارمزد و با تنظیم یک قرارداد، به انجام و مدیریت کلیه امور معاملاتی اشخاص حقیقی در بورس می پردازد. اما حالا باز گردیم به سوال اصلی خودمان. سبدگردان بهتر است یا خودم وارد بورس شوم؟

سبدگردان بهتر است یا خودم وارد بورس شوم؟

در پاسخ به سوال سبدگردان بهتر است یا خودم وارد بورس شوم؟. باید اشاره شود که یکی از مهم ترین مزیت های بورس این است که همه افراد بدون هیچ محدودیتی می توانند وارد بازار بورس شوند. به عبارت دیگر بورس یکی از روش های نوین سرمایه گذاری به منظور کسب سود و حفظ ارزش پول است. همانطور که هیچ محدودیتی برای سپرده گذاری در بانک برای افراد جامعه وجود ندارد، در بورس هم همه افراد جامعه می توانند سرمایه گذاری کنند.

اما نکته قابل توجه این است که گفتیم همه افراد می توانند در بورس سرمایه گذاری کنند. اما آیا همه این افراد نیز می توانند به سود های کلان و موفقیت های بالایی دست پیدا کنند؟ پاسخ به این سوال منفی است. اگرچه امکان کسب سود و بازدهی های بالا برای همه فراهم است. اما همه افراد از این امکانات استفاده نمی کنند. اگر چنین نبود، دیگر سود کردن و پیشی گرفتن در بازار بورس نیز معنایی نداشت. برای روشن تر شدن مسئله لازم است بگوییم که بورس در کنار سادگی، پیچیدگی های مخصوص به خود را نیز دارد. شاید تا کنون با افراد مختلفی مواجه شده باشید که بورس را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کرده اند.

یعنی کسانی تمام وقت، سرمایه و انرژی خود را صرف فعالیت در این بازار کرده اند. در این صورت شما با رقیبان حرفه ای مواجه خواهید بود، که هر لحظه ممکن است یک فرصت سود آور برای شما به زیان تبدیل شود. در واقع تفاوت اصلی میان شما با یک فرد حرفه ای، میزان دانش، اطلاعات و تجربه می باشد. به عبارت دیگر این موضوع اهمیتی ندارد که شما به چه میزان سرمایه ای وارد بورس شده اید. تنها میزان دانش، تجربه و علاقه شما به یادگیری و آموزش است که می تواند تعیین کننده باشد.

سبدگردان بهتر است یا خودم وارد بورس شوم؟

همانطور که گفته شد، بورس دارای پیچیدگی های مخصوص به خود می باشد. اما امکان سود کردن و کسب بازدهی بالا برای همه افراد به طور مساوی وجود دارد. برای موفق شدن در بازار سرمایه شما دو روش پیش رو خواهید داشت:

  • روش مستقیم سرمایه گذاری در بورس
  • روش غیر مستقیم سرمایه گذاری در بورس.

به عبارت دیگر شما دو راه کار دارید. می توانید مدتی را صرف آموزش کنید. یعنی زمان مشخص، انرژی بالا، هزینه، تمرکز و دقت خود را صرف یادگیری مهارت های مورد نیاز در بورس کنید. در این حالت با گذراندن دوره های آموزشی و مطالعه مقالات یا کتاب ها می توانید با انواع روش های خرید و فروش سهام در بورس، انواع روش های آنالیز و تکنیک های بورس آشنا شوید. بعد از کسب مهارت های لازم و به کارگیری درست آن ها بدون شک می توانید به سود خوبی دست پیدا کنید.

اما راه دیگری نیز وجود دارد. در واقع این روش برای افرادی مناسب است که زمان کافی برای صرف و فعالیت در بازار بورس ندارند. اگر شما از دسته افرادی هستید که در کنار شغل اصلی و یا دغدغه های شخصی، تصمیم به سرمایه گذاری در بورس کرده اید، روش غیر مستقیم مناسب شما می باشد. در این روش با ورود به بورس از طریق سبدگردانی می توانید بدون صرف زمان و یا هزینه برای کسب مهارت و دانش در زمینه بورس، به موفقیت های بالایی دست پیدا کنید. اگرچه هر دو روش سرمایه گذاری در بورس بازده خوبی خواهد داشت. اما در پاسخ به سوال سبدگردان بهتر است یا خودم وارد بورس شوم؟ بهتر است بگوییم که سبدگردان بهتر است. اما چرا؟

سبدگردان بهتر است یا خودم وارد بورس شوم؟

همانطور که گفته شد، ورود به بورس از طریق سبدگردان های مجاز روش بهتری می باشد. اما چرا؟ در واقع بازار بورس، مکانی برای جدال حرفه ای هاست. اگر شما دانش، مهارت و تجربه لازم و زمان کافی برای کسب مهارت ندارید، بهتر است از این امکان فوق العاده بورس استفاده کنید. یعنی بهره گیری از مهارت و تجربه افراد دیگر. به عبارت دیگر با ثبت نام در سبدگردانی شما می توانید بدون صرف هزینه و زمان برای آموزش، از تجربه افراد حرفه ای در بورس استفاده کنید. ورود به بورس از طریق سبدگردانی مزیت های ویژه ای دارد. برای مثال:

  • انجام معاملات بورسی توسط افراد با تجربه و حرفه ای
  • تضمین کسب سود و بازدهی در قرارداد مابین طرفین
  • عدم نیاز به تجربه ، دانش و اطلاعات زیاد
  • عدم نیاز به صرف زمان برای فعالیت در بازار
  • حمایت قانونی به سبب مجاز بودن شرکت سبدگردان
  • احتمال ریسک و خطر کمتر به جهت بهره گیری از افراد با تجربه
  • و غیره.

البته ذکر این نکته نیز شایان توجه است که سرمایه گذاری در بورس از پر بازده ترین روش های سرمایه گذاری در بازار های مالی می باشد. اگرچه معامله در این بازار با خطرات و ریسک هایی مواجه است. اما با این حال بورس با اختلاف زیاد، پر سود ترین روش سرمایه گذاری در کشور می باشد. امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

پیشنهاد بعدی: بهترین روش سرمایه گذاری با پول کم در سال 99

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا