آموزش بورس

در زمان اصلاح بازار بورس چه کنیم؟ (نکاتی مهم جهت سهامداری)

در این پست به بیان نکاتی جهت سهامداری به هنگام اصلاح شاخص بورس می پردازیم. سرمایه گذارانی که تجربه فعالیت در این بازار را دارند با معنا و مفهوم اصطلاح بازار بورس آشنا هستند و می دانند که اصطلاح قیمت یعنی حرکتی که باعث می شود بخشی از روند بازار خنثی گردد. به عبارتی در اصلاح بازار قیمت بطور ناگهانی افت نمی کند بلکه با حرکت پلکانی کاهش و یا افزایش می یابد.

فعالان بازار بورس می دانند که در زمان اصلاح شاخص بورس چه کار کنند اما تازه واردان ممکن است که از این افت قیمت و نوسانات نگران شوند و اقدام فروش سهام و دارایی خود نمایند و افراد با تجربه سهامداری می کنند و از این افت قیمت استفاده می نمایند و دارایی خود را افزایش می دهند.

در زمان اصلاح بازار بورس چه کنیم؟

در زمان اصلاح بازار بورس چه کنیم؟

سرمایه گذاری در بازار بورس ایران فقط نیازمند دریافت کد بورسی نمی باشد بلکه باید به روش های این بازار همچون تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی اشراف پیدا نماید سپس اقدام به خرید و فروش سهام نمایید و در اصلاح بازار سهامداری کنید و از اقدامات عجولانه پرهیز نمایید زیرا تجربه ثابت کرده که در زمان اصلاح بازار بهترین کار سهامداری است. در ادامه به بررسی این نکات می پردازیم.

در زمان اصلاح بازار بورس چه کنیم؟ سوال اغلب تازه واردان این بازار می باشد که در ادامه مطلب با بیان نکاتی به پاسخ آن می پردازیم. از جمله نکات قابل توجه که باید در زمان اصلاح بازار به آن توجه نمود : توجه به میزان ریسک پذیری خود ، بررسی دید سرمایه گذاری و بررسی نمودار سهم های موجود در پرتفوی.

1.به میزان ریسک پذیر یتان توجه نمایید

سرمایه گذاران در بازار بورس با توجه به میزان ریسک پذیری به دو دسته ریسک پذیر و ریسک گریز تقسیم می شوند از این رو پیش از انجام هر کاری باید به میزان ریسک پذیر یتان توجه نمایید تا در زمان اصلاح بازار بهترین کار را انجام دهید.

افرادی که به تازگی وارد بازار بورس شدند و تجربه خاصی در این زمینه ندارند باید در دوره های آموزشی روش های تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی شرکت کنند و با آگاهی بیشتر، اقدام به انجام معاملات نمایید و اگر شرایط و زمان یادگیری این مهارت ها را ندارید بخصوص اگر جز افراد ریسک پذیر می باشید. بهتر است که بین روش های سرمایه گذاری در بازار بورس ، روش غیر مستقیم (شرکت های سبدگردان) را انتخاب نمایید.

2. با دید بلند مدت وارد بازار بورس شوید

می دانیم که بازار بورس ایران به شدت تحت تاثیر عوامل سیاسی و اقتصادی قرار می گیرد و ممکن است با انتشار یک خبر بازار بورس شروع به افت و ریزش نماید از این رو هیچ گاه نباید به دید کوتاه مدت به این بازار نگاه کنید و برای سرمایه گذاری خود زمان تعیین نکنید زیرا ممکن است در زمان مورد نظر شما بازار اصلاح شود و شما نه تنها سودی نبرده اید بلکه زیان نیز کرده اید.

در زمان اصلاح بازار افرادی که دیدگاه کوتاه مدت و نوسانی برای سرمایه گذاری دارند باید سهم مورد نظر را بفروشند و از سهم خارج شوند .

همچنین افرادی که دید میان مدت به سرمایه گذاری در بورس دارند در زمان اصطلاح بازار ( اصلاح بازار بیش از ۲۵% یا بیشتر از یک ماه طول بکشد) می توانند سهام هایی که ارزش و بنیادی ندارند و به قیمت مورد نظر رسیده و یا اگر اصلاح بازار بزرگ باشد شخص سهامدار می تواند سیو سود کند و پس از اصلاح اگر سهم ارزشمند بود دوباره سهام را خریداری کند.

در زمان اصلاح بازار ، سرمایه گذارانی که دید بلند مدت دارند بهتر است سهامداری کنند ، نا امید نشوند و سریع تصمیم به فروش سهم بگیرند زیرا این اصلاح ها به عنوان نوساناتی برای روند سهم آنها محاسبه می شود و ارزش فروش سهام و خرید مجدد آن را ندارد و یا اصلاح خیلی زود تمام شود و سرمایه گذار از بازار جا بماند.

3. در اصلاح بازار نمودار سهمتان را بررسی کنید

یکی از دیگر مواردی که سهامداران باید در زمان اصلاح بازار مورد بررسی قرار دهند ، نمودار سهام و دارایی های خود می باشد. از آنجایی که در بازار سهام ، نماد های بسیاری وجود دارد که هر کدام از آنها در شرایط مختلف رفتارهای متفاوتی نسبت به شاخص و بازار نشان می دهند از این رو باید در زمان اصلاح بازار، نمودار هر سهم را بصورت جداگانه بررسی کنید و خطوط حمایت و مقاومت سهم توجه نمایید.

بیشتر بخوانید : منظور از خطوط حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال چیست؟

اگر در هنگام اصلاح بازار نمودار سهم در موقعیت های حمایتی خوبی و یا در میان روند نمودار قرار دارد. اما در صورتی که در هنگام اصلاح سهم در موقعیت محدوده مقاومتی نمودار قرار دارد و یا در موقعیت شکست حد ضرر خود باشد باید هرچه سریعتر از سهم خارج شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا