آموزش بورس

در افزایش سرمایه شرکت کنیم یا نه؟

مطمئنا یکی از سوالات مهمی که در ذهن بسیاری از شما وجود دارد، این است که چه زمانی و در چه افزایش سرمایه هایی شرکت کنیم و یا چه زمانی افزایش سرمایه شرکت خوب است؟ در این پست به صورت منفعل به موضوع افزاش سرمایه از روش های مختلف، مزایا و معایب آنها خواهیم پرداخت. اگر این سوالات در ذهن شما هم هست، حتما این پست را تا انتها مطالعه کنید.

مطالب پیشنهادی: افزایش سرمایه چه فایده ای برای سهامدار و شرکت دارد؟

در افزایش سرمایه شرکت بورسی شرکت کنیم یانه؟

برای اینکه تشخیص دهیم “در افزایش سرمایه شرکت بورسی شرکت کنیم یانه؟” باید موارد زیر را بررسی کنیم :

  1. نوع افزایش سرمایه (محل افزایش سرمایه)
  2. درصد افزایش سرمایه
  3. دلیل افزایش سرمایه (هدف شرکت از افزایش سرمایه چیست؟)
  4. قیمت بازگشایی سهم پس از افزایش سرمایه
  5. روند قیمت قبل از افزایش سرمایه
  6. پیش بینی روند قیمت و بازار بعد از افزایش سرمایه
  7. میزان توانایی صبر کردن و بلوکه شدن سرمایه

نوع افزایش سرمایه (محل افزایش سرمایه)

در افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، هیچگونه جریان پول نقدی به درون شرکت صورت نمیگیرد و صرفا ارقام و قیمت های درون صوررت های مالی، به روز رسانی میشوند (البته باعث افزایش قدرت در یافت اعتبار و… میشود).

در افزایش سرمایه از محل سود انباشته، سرمایه از حساب سود انباشته به حساب شرکت منتقل شده و عملا شرکت توانایی بکار گیری سرمایه جدید را دارد و نسبت به روش قبلی، برای شرکت مفیدتر خواهد بود.

در این نوع افزایش سرمایه، سهامداران برای دریافت سهام جدید، نیازی به پرداخت هزینه ندارند. در افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، سهامداران مکلف به واریز مبلغی برای تبدیل حق تقدم به سهام هستند و دریافت سهام جدید، منوط به واریز این مبلغ خواهد بود.

نکته مثبت دو نوع اول، همین که نیازی به واریز پول نیست و به اصطلاح سهام جایزه به شما تعلق می گیرد، اما در نوع سوم، واریز مبلغ و شیوه های سنتی واریز مبلغ افزایش سرمایه، برای بسیاری خوشایند نیست، همچنین در نوع سوم چنانچه اختلاف قیمت بازگشایی حق تقدم با سهام اصلی چشمگیر باشد، عملا مقداری از سرمایه شما در اثر عرضه و تقاضا از بین خواهد رفت. (اختلاف حق تقدم و سهام اصلی، از نظر تئوری، باید 1000 ریال باشد).

درصد افزایش سرمایه

افزایش سرمایه های کمتر از 200 درصد، معمولا نیازی به طی فرایند ثبت افزایش سرمایه نیستند و پس از مجمع، امکان بازگشایی وجود دارد. اما چنانچه افزایش سرمایه ای سنگین باشد ( بیش از 200 درصد)، گاها چند ماه ممکن است بازگشایی سهم به تعویق بیوفتد.

طبق قانون، شرکت ها موظف اند تا قبل از مجمع سالیانه، افزایش سرمایه ها را ثبت کنند. درصد بیشتر افزایش سرمایه، معمولا همیشه طرفداران بیشتری داشته است، چرا که هر چه سرمایه ها سنگین تر باشد، قیمت سهام پس از افزایش سرمایه کاهش بیشتری پیدا می کند و از نظر روانی، پتانسیل رشد بیشتری برای سهم به همراه خواهد داشت. (گپ یا شکاف افزایش سرمایه بیشتری خواهد داشت).

دلیل افزایش سرمایه

برای اینکه تشخیص دهید که ایا در افزایش سرمایه شرکت کنید یا نه؟ باید دلیل افزایش سرمایه شرکت را بررسی کنید.

بسیار مهم است که شرکت به چه دلیل تصمیم به افزایش سرمایه گرفته است. اگر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها باشد، معمولا به دلیل «اصلاح ساختار مالی» صورت میگیرد. اما افزایش سرمایه از محل سود انباشته و از محل آورده نقدی، معمولا دلایل بهتری دارند. از جمله احداث یک خط تولید جدید، افزایش سرمایه گذاری ها، خرید دستگاه های جدید، تامین مواد اولیه بیشتر و… که به نوبه خود، در سودآوری آتی شرکت تاثیر گذار بوده و با توجه به دلیل افزایش سرمایه و تاثیری که بر سودآوری شرکت خواهد داشت، باید در مورد آن تصمیم گیری کنید.

  • قیمت بازگشایی سهم پس از افزایش سرمایه

با جستجوی ساده در گوگل، می توانید فرمول محاسبه قیمت پس از هر کدام از افزایش سرمایه را به دست بیاورید. بسیار مهم است که قیمت تئوری بازگشایی سهم، در چه محدوده هایی بوده و آیا در آن محدوده ها، سهم دارای حمایت است و یا مقاومت.

اغلب افزایش سرمایه هایی که نزدیکی مقاومت بازگشایی می شوند و فاصله زیادی با حمایت ها دارند، معمولا پس از بازگشایی، افت خواهند کرد.

  • بررسی گذشته و آینده روند قیمت و بازار

چنانچه به هر دلیل، سهمی روند نزولی داشته باشد، افزایش سرمایه ها معمولا روند نزولی را تغییر خواهند داد و پس از بازگشایی نیز شاهد افت قیمت خواهیم بود. اگر روند قیمت پیش از افزایش سرمایه صعودی بوده و قیمت در محل مناسب بازگشایی شود، پس از افزایش سرمایه میتوان شاهد رشد مجدد قیمت بود. همچنین وضعیت بازار در زمان بازگشایی بسیار مهم است. چنانچه سهمی در یک بازار نزولی بازگشایی شود، اغلب با گپ منفی بازگشایی شده و روند قیمت نیز منفی خواهد بود و چنانچه وضعیت عمومی بازار خوب باشد سهام می توانند با گپ مثبت خوب و رشد قیمتی همراه باشند.

  • میزان صبر و بلوکه شدن پول

افزایش سرمایه های سنگین، معمولا صبر بیشتری برای بازگشایی نیاز دارند و گاها چند ماه نیز طول می کشد. چنانچه سهمی حق تقدم منتشر کند، دو ماه زمان تبدیل حق تقدم به سهام خواهد بود و پس از آن، چند ماه دیگر برای فروش حق تقدم های استفاده نشده، ثبت افزایش سرمایه و بازگشایی سهام زمان نیاز خواهد بود که برای بسیاری غیر قابل تحمل خواهد بود و حتی ممکن است در این مدت، از رشد بازار و سایر سهام نیز جا بمانید. چنانچه با اعتبار و یا وام اقدام به خرید سهام می کنید، توصیه می کنم در افزایش سرمایه ها شرکت نکنید چرا که ریسک های آن، غیر قابل پیش بینی و بیشتر از سایر سهام خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا