آموزش بورس

چگونه سود نقدی سهام را دریافت کنیم؟ (سود مجمع)

در بورس، سود نقدی به سودی گفته میشود که به صورت سالانه و در مجمع عمومی سالیانه سهم، بین سهامداران تقسیم می شود. شرط تقسیم سود نیز سود ده بودن عملکرد شرکت و نداشتن زیان انباشته است. در چنین شرایطی، معمولا بین 0 تا بیش از 100 درصد سود کسب شده در یک سال مالی گذشته، با تصویب در مجمع، بین سهامداران تقسیم خواهد شد. لازم به ذکر است که، پرداخت سود شرکت های مختلف معمولا به روش های گوناگون انجام می شود و زمان بندی خاص خود را دارد. در ادامه این مطلب به آموزش دریافت سود نقدی سهام در بورس می پردازیم.

بیشتر بخوانید : نحوه تشخیص سهام جامانده از بازار

نحوه دریافت سود نقدی سهام در بورس

سود نقدی در مجمع سالانه سهم که در آن صورت های مالی بررسی و تصویب می شود، تقسیم خواهد شد. پس اگر به فکر سود نقدی سهمی هستید، باید پیگیر اطلاعیه «مجمع عمومی عادی سالیانه» باشید. معمولا یکی دو هفته قبل از برگزاری مجمع، در سایت کدال اطلاع رسانی می شود و 2 روز کاری قبل از مجمع نیز، سهام برای رفتن به مجمع، بسته و ممنوع المعامله خواهد شد.

بیشتر بخوانید : سود مجمع چیست؟

  • پیدا کردن آگهی مجامع

معمولا به صورت هفتگی، در پایان هر هفته، زمان و نوع مجامع 2 هفته آینده، شما می توانید از طریق سایت کدال 360 نیز به این اطلاعیه ها دسترسی داشته باشید.

در کامپیوتر، کافی است وارد سایت شوید، نام سهم را سرچ کنید و وارد قسمت « آگهی مجامع» شوید. آخرید اطلاعیه های مجامع را می توانید مشاهده و دانلود کنید.

  • نحوه ی دریافت سود نقدی

معمولا قبل از تشکیل مجامع و تقسیم سود، آگهی ای با عنوان « زمانبندی پرداخت سود دوره 12 ماهه منتهی به …» بر روی سایت کدال بارگزاری می شود. برای اطلاع از زمان و نحوه دریافت سود، باید این آگهی را دانلود کنید.

نحوه ی دریافت سود نقدی
نحوه ی دریافت سود نقدی

 

برای دانلود اطلاعیه ها، باید از گزینه پیوست ها استفاده کنید.

پس از باز شدن صفحه پایین، فایل پیوست را دانلود کنید.

چگونه سود نقدی سهام را دریافت کنیم؟ (سود مجمع)
چگونه سود نقدی سهام را دریافت کنیم؟ (سود مجمع)

در این اطلاعیه، تمامی مواردی که در مورد دریافت سود نقدی نیاز دارید، ذکر شده است.

درصد سامانه کدال

ساده ترین راه برای استفاده  بهینه از سایت کدال 360 در تلفن همراه، و جستجوی سریع تر اطلاعیه ها، ورود به حالت ( نسخه مخصوص رایانه) است. با فعال کردن این گزینه، سایت مشاهده شده در تلفن همراه، تقریبا مشابه کامپیوتر خواهد بود و با آموزش های قبل، به راحتی قادر به پیدا کردن اطلاعیه ها خواهید بود.

پس از باز شدن صفحه پایین، فایل پیوست را دانلود کنید.
آموزش دریافت سود نقدی سهام در بورس

نکات مهم در خصوص دریافت سود نقدی سهام

  1. روش و زمان بندی پرداخت سود هر شرکت با شرکت دیگر متفاوت است
  2. جدیدا بسیاری از سهام، از طریق سامانه سجام سود نقدی را واریز می کنند، البته با زمان متفاوت.
  3. روش دیگر دریافت سود نقدی، مراجعه حضوری به یکی از بانک ها است. هر شرکت معمولا یک بانک خاص برای دریافت سود معرفی کرده و در تمامی شعب و در سراسر کشور قابل مراجعه خواهد بود.
  4. رخی شرکت ها، سایتی را معرفی می کنند و از شما درخواست تکمیل مشخصات فردی و حساب بانکی می کنند. در زمان بندی مقرر سود به این حساب معرفی شده واریز خواهد شد.
  5. برخی شرکت های عصر حجری نیز، یک نمونه فرم مشخصات در همین اطلاعیه پرداخت سود معرفی می کنند و شما می بایست فرم مربوطه را پرینت گرفته، تکمیل کنید و از طریق پست یا فکس یا ایمیل، برای آن ارسال کنید.
  6. برخی شرکت ها، برای تمامی سهامداران یک زمان بندی را در نظر می گیرند و برخی شرکت ها نیز فاصله زمانی مختلفی برای سهامداران بزرگ و کوچک، در نظر می گیرند.
  7. چنانچه سود نقدی سال های گذشته نیز دریافت نکرده باشید، از طریق امور سهام شرکت، می توانید موضوع را پیگیری کرده و سودتان را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا