آموزش بورس

خرید سهام چگونه است؟

مقدمه

بازار بورس و سرمایه گذاری در بورس مبحث بسیار گسترده ای است و بحث های زیادی می توان پیرامون موارد مختلف بورس ایراد کرد. بورس دنیای بزرگی دارد. در این بازار همیشه جایی برای بیشتر آموختن وجود دارد. پس اگر هنوز در ابتدای این راه هستید و سوالات و ابهامات زیادی در ذهن شما وجود دارد، نگران هیچ چیز نباشید. ما در بورس فردا با آموزش قدم به قدم بورس و سرمایه گذاری در آن همراه شما عزیزان هستیم. اما یکی از مهم ترین سوالات در این زمینه این است که خرید سهام چگونه است؟ یا چگونه سهام بخریم؟ شاید بتوان گفت یکی از مهم ترین سوالات مطرح در بازار بورس، نحوه خرید سهام در بورس ، خرید و فروش سهام و اوراق بهادار می باشد. بنابراین تصمیم گرفتیم در این مقاله به پاسخ سوال خرید سهام چگونه است؟ بپردازیم. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

پیشنهاد می شود: برای ورود به بورس از کجا شروع کنیم؟

خرید سهام چگونه است؟

برای پاسخ به سوال خرید سهام چگونه است؟ یا چگونه سهام بخریم؟ باید بدانید که برای خرید بورس و سهام می بایست مراحل مختلفی را بگذارنید تا شما به عنوان یک فرد حقیقی سرمایه گذار در بورس شناخته شوید. اما مراحل خرید سهام و یا فعالیت در بورس چیست؟ به طور کلی برای نیل به این هدف و شروع فعالیت در بورس و خرید و فروش سهام می بایست مراحل زیر را انجام دهید.

  • ثبت نام در سامانه جامع سجام
  • احراز هویت
  • ثبت نام در یک کارگزاری دلخواه
  • دریافت کد بورسی یا کد معاملاتی
  • ثبت نام در شرکت سبدگردان ( در صورت تمایل ).

در ادامه به توضیح و تشریح هر یک از مراحل بالا می پردازیم.

مرحله اول- ثبت نام در سامانه سجام

قدم اول برای ورود به دنیای بورس، ثبت نام در سامانه سجام می باشد. سجام در واقع یک پلتفرم برای ثبت مشخصات مشتریان می باشد که از عبارت سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان مشتق شده است. بدون ثبت نام در این سامانه و دریافت کد رهگیری، انجام مراحل دیگر امکان پذیر نخواهد بود. برای انجام این کار می بایست به وبسایت سجام مراجعه کنید. بعد از ورود به این سامانه می بایست روی ثبت نام در سجام کلیک کنید تا وارد صفحه مربوطه شوید.

در صفحه ای که مقابل شماست لازم است تا تمامی اطلاعات هویتی خود نظیر شماره ملی و غیره را وارد کنید تا اطلاعات شما در این سامانه ثبت شود. نکته قابل توجه این است که ثبت نام در سجام مشمول هزینه ی 10 هزارتومانی نیز می باشد. بعد از پرداخت هزینه ده هزار تومانی سجام، ثبت نام شما با موفقی انجام می شود. در مرحله بعد می بایست کد پیگیری ارائه شده توسط سیستم را یادداشت کنید.

مرحله دوم- احراز هویت

بعد از دریافت کد پیگیری سامانه سجام شما می بایست نسبت به احراز هویت اقدام کنید. برای این کار می توانید به مراکز منتخب پیشخوان دولت مراجعه کنید. البته در حال حاضر این امکان نیز وجود دارد که به صورت مستقیم به شعبه کارگزاری دلخواه خود مراجعه کرده و احراز هویت شوید. همچنین ذکر این نکته نیز ضروری است که در حال حاضر با توجه به شیوع و همه گیری بیماری کووید 19 امکان احراز هویت غیر حضوری نیز برای مشتریان فراهم شده است. اما به هر صورت برای احراز هویت به مدارک زیر نیاز دارید:

  • اصل و فتو کپی کارت ملی
  •  اصل و فتو کپی شناسنامه
  •  فتو کپی آخرین مدرک تحصیلی ( اختیاری )
  •  شماره حساب و اطلاعات بانکی ثبت نام کننده
  •  آدرس و مشخصات پستی ثبت نام کننده
  • شماره شبای حساب بانکی و غیره.

قدم سوم- ثبت نام در کارگزاری

همانطور که گفته شد در مرحله احراز هویت شما می توانید به شعبه کارگزاری دلخواه در شهر سکونت خود مراجعه کنید تا ضمن احراز هویت، کد بورسی خود را نیز دریافت کنید. لازم به ذکر است که ثبت نام در کارگزاری الزامی است. زیرا تمامی معاملات و فعالیت های بورسی فقط و فقط به واسطه کارگزاری ها انجام می شود. به عبارت دیگر کارگزاری بستری مناسب برای خرید و فروش و ارتباط میان سرمایه گذار و سرمایه پذیر می باشد. برای مشاهده لیست تمامی کارگزاری های فعال و مجاز اینجا کلیک کنید.

قدم چهارم- دریافت کد بورسی

بعد از احراز هویت و ثبت نام در کارگزاری، کارگزار مربوطه یک کد بورسی یا کد معاملاتی برای شما صادر می کند. این کد به مثابه کد ملی و عاملی برای شناسایی شما در بازار بورس می باشد. کلیه فعالیت های اشخاص در بازار بورس تنها به وسیله کد معاملاتی امکان پذیر می باشد. صدور کد بورس توسط کارگزاری در حدود 48 ساعت بعد از طریق پیامک به اطلاع افراد می رسد. این کد متشکل از حروفی به نمایندگی نام و فامیل شما و تعدادی عدد می باشد.

قدم پنجم- ثبت نام در سبدگردانی

این مرحله جزو لزومات بورس نمی باشد و کاملا اختیاری است. در صورت تمایل می توانید با یک شرکت سبدگردان قرارداد ببندید تا پس از این افراد متخصص و با تجربه به مدیریت امور معاملاتی شما بپردازند. یعنی سرمایه گذاری به صورت غیر مستقیم. با توجه به این که موضوع این بحث مطلب دیگری است، پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سبدگردان و سبدگردانی مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

سبدگردان کیست و چه وظایفی دارد؟

حالا که با مراحل ثبت نام در بورس و دریافت کد بورسی آشنا شدید، اجازه دهید به سوالات اصلی بپردازیم. خرید سهام چگونه است؟ چگونه سهام بخریم؟ در پاسخ به سوال خرید سهام چگونه است باید گفت که روش های مختلفی برای خرید سهام و خرید بورس وجود دارد. در ادامه به توضیح انواع این روش ها می پردازیم.

چگونه سهام بخریم؟

برای فعالیت در بورس و خرید و فروش سهام و اوراق بهادار، روش های مختلفی وجود دارد. از جمله روش های خرید و فروش سهام می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مراجعه حضوری به تالار بورس
  • مراجعه حضوری به کارگزاری
  • خرید و فروش تلفنی
  • خرید و فروش اینترنتی و آنلاین
  • خرید و فروش و معامله آفلاین
  • خرید و فروش غیر مستقیم .

در ادامه به توضیح انواع روش های خرید و فروش سهام در بورس می پردازیم. با ما همراه باشید.

مراجعه به تالار بورس

شاید اگر یک بار به صورت اتفاقی گذر شما به تالار اصلی بورس بخورد، جمعیت زیادی را مشاهده خواهید کرد که شاید برای شما عجیب باشد. اما هنوز علی رغم روش های متعدد معامله در بورس افراد بسیاری هستند که با مراجعه به تالار اصلی بورس و مشاهده قیمت ها از نزدیک، به حرید و فروش می پردازند.

مراجعه حضوری به کارگزاری

یکی دیگر پاسخ ها به سوال چگونه سهام بخریم؟ یا خرید سهام چگونه است؟ مراجعه حضوری به شعب کارگزاری می باشد. به مراجعه به کارگزاری مربوطه می توانید به صورت حضوری سفارش خود مبنی بر خرید و یا فروش سهام و اوراق بهادار اقدام کنید. در این روش لازم است که سرمایه‌ گذار به‌ صورت حضوری به شرکت کارگزاری مراجعه نموده و فرم درخواست خرید یا فروش اوراق‌ بهادار را تکمیل کند. پس از تکمیل فرم درخواست خرید و فروش سهام، سرمایه ‌گذار باید مبلغ مورد نیاز را به حساب کارگزاری مربوطه واریز کند.

خرید و فروش تلفنی

یکی دیگر از روش های خرید سهام در بورس که البته امروزه منسوخ شده است، سفارش از طریق تلفن می باشد. در این روش فرد سرمایه گذار می بایست برای تکمیل فرم های مربوطه برای خرید و فروش تلفنی به کارگزاری مراجعه کند. پس از آن در هر مرتبه شخص می تواند بدون حضور در کارگزاری و تنها از طریق ارتباط تلفنی با کارگزار، سفارش خود مبتنی بر خرید و یا فروش سهام را اعلام کند. گفتنی است که امروزه با توجه به گسترش استفاده از اینترنت، این روش منسوخ شده و کمتر کسی از آن استفاده می کند.

خرید و فروش اینترنتی و آنلاین

خرید سهام به صورت اینترنتی و آنلاین رایج ترین روش خرید سهام در بورس می باشد. در این روش با استفاده از کد معاملاتی آنلاین که قبلا از کارگزاری دریافت شده است ( قرارداد معاملات آنلاین ) شخص می تواند به صورت برخط به انجام معاملات بپردازد. خرید و فروش سهام به صورت اینترنتی و آنلاین مزایای زیادی دارد. در این روش افراد سرمایه گذار می توانند با استفاده از کد معاملاتی آنلاین و با مراجعه به اپلیکیشن ها و یا پلتفرم های پیشنهادی کارگزاری برای خرید سهام و یا فروش آن اقدام کنند.

روش خرید و فروش آنلاین امروزه بیشتر مورد استقبال مشتریان قرار می گیرد. در این روش تمامی افراد می توانند در ساعات کاری بورس به سامانه کارگزاری و یا اپلیکیشن های مربوطه مراجعه کرده و از ساعت ۰۹:۰۰ الی ۱۲:۳۰ روز های شنبه تا چهارشنبه ( به جز روز های تعطیل رسمی ) نسبت به انجام معاملات خود اقدام کنند. در این روش سرمایه‌ گذار مستقیماً سفارش خود را وارد سامانه می‌ن ماید و به راحتی می ‌تواند در صورت لزوم در قیمت و تعداد سهام مورد معامله خود تغییرات ایجاد کند. امروزه نرم افزار های زیادی برای انجام معاملات آنلاین بورسی وجود دارد. برخی از این نرم افزار ها اختصاصی است و به کارگزاری مشخصی تعلق دارد. برخی از آن ها نیز عمومی است و همه افراد می توانند از آن استفاده کنند.

خرید و فروش آفلاین

در روش معاملاتی آفلاین، سرمایه‌گذار پس از دریافت رمز عبور از طرف شرکت کارگزاری به سایت اینترنتی شرکت کارگزاری مراجعه کرده و سفارش خود مبتنی به خرید و فروش سهام را ثبت می کند. کارگزار بعد از رویت و تایید درخواست مشتری، در اولین زمان ممکن درخواست مذکور را انجام می دهد.. در این روش معمولا سفارشات با حدود 15 دقیقه تاخیر به مرکز اصلی بورس ارسال و انجام می شوند. این روش معمولا برای کسانی مناسب است که در زمان باز بودن بازار، نمی ‌توانند به سیستم معاملاتی دسترسی داشته باشند. همچنین افراد زیر مدرک تحصیلی دیپلم نیز نمی توانند از سیستم معاملاتی آنلای استفاده کنند. لذا سیستم معاملاتی آفلاین مناسب خواهد بود.

خرید و فروش غیر مستقیم

یکی دیگر از روش های خرید سهام در بازار بورس، روش غیر مستقیم می باشد. در این روش با ثبت نام در یک سبدگردانی رسمی و مجاز و عقد قرارداد های مربوطه کلیه امور معاملاتی و مدیریت سبد اختصاصی سرمایه گذار به شخصی حقوقی و متخصص واگذار می شود. به عبارت دیگر سبدگردان با اطلاع از میزان ریسک پذیری و میزان سرمایه سرمایه گذار، به معامله و خرید و فروش سهام در زمان مناسب می پردازد. در این روش سبدگردان متضمن دریافت سود و بازدهی بالاتر از سود سپرده های بانکی می باشد.

مزایای بورس

در پاسخ سوال خرید سهام چگونه است؟ با انوع روش های خرید سهام در بورس و فعالیت در آن آشنا شدیم. اما مزایای فعالیت و سرمایه گذاری در بورس چیست؟ قطعا با مزیت های بازار بورس آشنا هستید. در غیر این صورت تا به این جای مقاله همراه ما نمی بودید، اما به هر صورت بر خود لازم می دانیم تا به صورت تیتر وار به معرفی برخی از مزایای بورس بپردازیم. در ادامه به برخی از مهم ترین مزیت های بورس اشاره می کنیم:

  • امکان ورود همه ی افراد به بورس
  • امکان سرمایه گذاری با پول کم
  • میزان نقد شوندگی بسیار بالا
  • عدم تعلق مالیات به این بازار
  • امکان رشد بالای سرمایه
  • سود و بازدهی بسیار بالا
  • امکان سرمایه‌گذاری هم ‌زمان در صنایع مختلف
  • کارمزد پایین در مقایسه با سایر بازار ها
  • پیشی گرفتن رشد سرمایه ‌ها از نرخ تورم و غیره.

پیشنهاد بعدی: آیا بورس خوب است؟

سخن آخر

روش های زیادی برای خرید و فروش سهام در بورس وجود دارد. اما نکته اصلی این است که بپذیرید که سرمایه گذاری در بورس بهترین روش سرمایه گذاری در شرایط کنونی می باشد. در قدم های بعدی راه های زیادی برای افزایش دانش و مهارت پیش رو خواهید داشت. مهم تصمیم شما برای ورود به بازار بورس است. ما در بورس فردا با مقالات آموزشی قدم به قدم بورس آماده آموزش به شما عزیزان و پاسخ به تمامی سوالات شما هستیم. در پاسخ به سوال خرید سهام چگونه است؟ و چگونه سهام بخریم؟ به بررسی انواع روش های خرید سهام در بورس و به طور کلی روش های معامله در بورس پرداختیم. امیدواریم از مطالعه این مقاله استفاده لازم را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا