آموزش بورس

چگونه در بازار بورس حرفه ای شویم؟

بارها و بارها پیش آمده است که فعالان حاضر در بورس زیان های بسیار زیاد و جبران ناپذیری دیده اند و در عوض کمی سود کرده اند و همه این ها ناشی از عدم آگاهی از دنیای بورس و فرابورس است. داشتن دانش و آگاهی در هر حوزه ای و به خصوص در حوزه بورس باعث می شود سود بیشتری کسب کنید و ضرر کمتری متوجه شما باشد. حرفه ای بودن در بازار بورس نکته مهمی است که اگر همه به آن عمل کنند بازار سرمایه محل امن تری برای سرمایه گذاری خواهد بود. اما چگونه در بازار بورس حرفه ای شویم؟ نکات حرفه ای شدن در بورس کدامند؟

برای حرفه ای شدن در بورس سرمایه گذار باشید نه معامله گر

از اصطلاحات و ارکان مهم در بازار بورس “معامله گری” و “سرمایه گذاری” است. اگر سوال شما این است که چگونه در بازار بورس حرفه ای شویم؟ باید بدانید که یکی از اصلی ترین نکات حرفه ای شدن در بورس این است که معامله گر نباشید و سرمایه گذار باشید. اما تفاوت معامله گری و سرمایه گذاری چیست؟

به صورت خلاصه باید گفت که معامله‌گری به معنای کسب سود از نوسانات در کوتاه‌مدت است، در حالیکه سرمایه‌گذاری یک استراتژی بلندمدت است. به هر میزان که شما اطلاعات جامع تر و اصولی تری در هر کدام از این حوزه ها داشته باشید بسیار راحت تر میتوانید به سود بیشتر دست بیابید که همه این ها مستلزم این است که روند آتی بازار را بتوانید تشخیص دهید، ریسک ها را مدیریت کنید و تصمیمات درست بگیرید به دور از هیجانات و احساسات تان که البته باید گفت گفتن همه این حرف ها آسان است اما عملی کردن نکات مذکور میتواند یک چالش باشد. همانطور که میدانید بازار بورس دارای نوسانات زیادی است و تشخیص دقیق روند آینده بازار نیز غیرممکن است پس امری طبیعی است که افراد نتوانند به طور قطع روند بازار را درست تشخیص دهند.

نکاتی برای حرفه ای شدن در بورس

  • سعی در شناخت کلی بازار بورس داشته باشید
سعی در شناخت کلی بازار بورس داشته باشید
سعی در شناخت کلی بازار بورس کنید

متاسفانه بسیاری از افراد بدون داشتن هیچگونه آگاهی و حتی کوچکترین دانشی از مفاهیم پایه اساسی بازار بورس اقدام به معامله و داد و ستد در بورس می کنند. پس خواهشا، قبل از انجام هر معامله ای با مفاهیم پایه و اساسی بازار بورس اطلاعات کسب کنید، بدین صورت اولین گام را برای حرفه ای شدن در بازار بورس برداشته اید. آشنایی با مفاهیم اولیه تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی به شما کمک می کند.

با تحقیق و مطالعه به سادگی میتوانید به مفهوم سهام یا نماد، سهام بنیادی و… دست پیدا کنید و عوامل تاثیر گذار در انتخاب و خرید سهام را هم بررسی کنید. با این بررسی ها توان تشخیص اینکه کدام سهم‌ها یا گروه سهم‌ها مستعد رشد هستند را بدست می آورید. نقدینگی وارد شده به گروه‌ها را دنبال کنید. افزایش حجم معاملات در یک گروه خاص ممکن است فقط برای چند روز یا چند هفته ادامه داشته باشد. بنابراین باید از آن فرصت استفاده کرد.

  • از مشورت فعالان حاضر در بازار بورس بهره بگیرید.

سهامداران و سرمایه گذاران در بازار بورس به هر میزان که اطلاعات کامل و جامعی از همه موضوعات بورس داشته باشند، با این حال از مشاوره و مشورت کردن با افرادی مثل خودشان دست بر نمیدارند. پس کورکورانه عمل نکنید تابلکه بتوانید در بازار بورس حرفه ای شوید.

اگر فرصت و یا علاقه ای برای یادگیری تحلیل های تکنیکال و بنیادی ندارید می توانید به صورت مرتب و مداوم از دیدگاه‌های کارشناسی روز تحلیل‌گران بنیادی و تکنیکی بازار آگاهی پیدا کنید و از هر دیدگاه و نظری استفاده نکنید. البته مراقب کانال ها، گروه ها و پیج های نوسانگیری باشید و بدون بررسی اقدام به خرید و فروش یک سهم نکنید.

  • نظرات غالب بازار را بررسی کنید.
نظرات غالب بازار را بررسی کنید.
نظرات غالب بازار را بررسی کنید.

یکی از نکات حرفه ای شدن در بورس این است که بازار را رصد کنید و همچنین نظرات غالب درباره سهم های مختلف را در نظر بگیرید البته این به معنی توجه به شایعات بی اساس نیست. در برخی از بازه های زمانی تمرکز بازار بر تعداد خاصی از سهام ها جمع میشود که با بررسی اینکه کدام نمادها در سایت tsetmc.com بیشترین بازدید را داشته‌اند، در گروه‌های مختلف از چه گروه و سهمی بیشتر صحبت می‌شود میتوانید کمک بگیرید.

  • با موج روند حرکت کنید.

    با موج روند حرکت کنید.
    با موج روند حرکت کنید.

اگر می خواهید در بورس حرفه ای باشید تلاش کنید به همان سمت حرکت کنید و در بازار معامله کنید که با روند بازار همسو باشید. مثلا، اگر سهامدار عمده‌ای بطور مداوم سهمی را به کف قیمت می‌آورد و خریداری می‌کند، باید سعی کنیم درصدی از این نوع سهم‌ها را در کف قیمت، خریداری کنیم.

  • قدرت پیش‌بینی حداقل یک هفته‌ای را در خود تقویت کنید.

اگر می خواهید بدانید چگونه در بازار بورس حرفه ای شویم؟ سعی در پیش بینی بازار بورس داشته باشید و تلاش خود را متمرکز به پیش‌بینی حداقل یک هفته‌ای کنید تا بلکه در بازار بورس حرفه ای شوید. چرخش قیمتی کل گروه‌ها و سهم‌ها را برای حداقل یک هفته‌ی آینده یا 5 روز معاملاتی آتی پیش‌بینی کنید. دقت داشته باشید که در پیش بینی آینده بورس و تحلیل بازار بورس اصلا نباید علایق شخصی خودتان را دخیل کنید باید سعی کنید در بازار کاملا بی‌طرف باشید تا بتوانید سمت و سوها را بهتر تشخیص دهید.

برای سرمایه گذاران و سهامدارانی که میخواهند سرمایه گذاری کوتاه مدت انجام دهند باید همه اعداد و ارقام را خوب محاسبه کنند. در قسمت ذیل یک نمونه از کارمزد کارگزاری آگاه را برایتان به نمایش می گذاریم.

کارمزد دقیق کارگزاری را محاسبه کنید.
کارمزد دقیق کارگزاری را محاسبه کنید.
  •  زمان ورود و خرج از یک سهم را تشخیص دهید.
  •  خرید پلکانی انجام دهید.

باید خرید پلکانی انجام دهید خرید پلکانی سهام بدین معناست که خرید در روند منفی و زمانی خرید پلکانی انجام می شود که ما نمی‌دانیم کف قیمتی سهم در چه قیمتی قرار دارد و این مزیت را دارد که اگر سهمی پس از خرید ما افت قیمتی داشت باز فرصت برای خریدن آن سهم را خواهیم داشت.

درباره خرید پله ای در بورس بیشتر بخوانید

  • گاهی لازم است که تماشاگر باشید.
  • باید قدرت مانیتورینگ داشته باشید یعنی آنلاین بودن در کل ساعات معاملاتی و داشتن قدرت مانیتورینگ بالا
  • همانطور که میدانید  فعالیت در بورس به خودی خود ریسک فراوانی دارد و ریسک بورس ذاتا بالاست و به همین خاطر است که افراد جامعه کمتر تمایل دارند در چنین بازار پر ریسکی فعالیت کنند پس نباید در این حرفه ی پر ریسک، ریسک مضاعف تری به خود تحمیل کنیم.

امیدواریم که به سوال ” چگونه در بازار بورس حرفه ای شویم؟ ” پاسخ کاملی داده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا