آموزش بورس

حداقل مبلغ لازم برای سرمایه گذاری در بورس چقدر است؟

برای افرادی که قصد سرمایه گذاری در بازار بورس و ورود به این عرصه را دارند در ابتدای امر این سوال در ذهنشان شکل میگیرد که “حداقل مبلغ لازم برای سرمایه گذاری در بورس چقدر است؟” 

اگر بخواهم به این سوال یک پاسخ کوتاه بدم باید بگم که با هر مقدار سرمایه ای که در اختیار دارید هر چقدر هم که اندک باشد (1 ملیون تومان و حتی 500 هزار تومان و کمتر) شما می توانید وارد بازار بورس و سرمایه شوید. با ما همراه باشید تا در رابطه با حداقل پول لازم برای ورود به بازار بورس آشنا شوید.

حداقل پول برای سرمایه گذاری در بورس چقدر می باشد؟

با چه مقدار سرمایه می توان وارد بازار بورس شد؟ افراد می توانند با حداقل سرمایه 100 هزارتومان اقدام به خرید عرضه اولیه کنند. به عبارتی افراد می توانند با 100 هزار تومان در بازار بورس فعالیت و مشارکت داشته باشند. و همینطور قبل از سرمایه گذاری و خرید سهم در امیدنامه آن شرکت حداقل پول مورد نیاز برای خرید واحد های سرمایه گذاری و صندوق مشارکت را مطالعه نمایید.

سرمایه گذاری در بازار بورس فراز و نشیب های خاص خودش را دارد، و هر که قصد ورود به این بازار را دارد باید قدرت ریسک پذیری بالایی نیز داشته باشد. شاید دور از تصور باشد که شما با مبلغ 100 هزار تومان مالک سهمی از یک شرکت کلان می شوید و این شرکت با عملکرد درست می تواند سود بالایی داشته باشد از این رو سهام داران آن هم از سود بیشتری حتی چند صد درصدی برخوردار خواهند شد.

همانطور که گفتیم شما با حداقل سرمایه بطور مثال 100 هزار تومان می توانید در بازار سهام، معاملات انجام دهید اما بهتر است که بدانید میزان سود و همچنین ضرر شما نیز به سرمایه اولیه شما مربوط می شود. البته مطابق قانون جدید بازار بورس و سرمایه برای خرید سهام در بورس شما باید حداقل 500 هزار تومان سرمایه اولیه داشته باشید و تنها برای خرید عرضه های اولیه می توانید با سرمایه 100 هزار تومان شروع کنید.

گرچه می توان با سرمایه کم وارد بازار بورس شد اما اگر خواهان سود زیاد هستید باید ریسک کنید و مبلغ سرمایه خود را افزایش دهید. البته نباید بی گدار به اب بزنید اگر دانش کافی ندارید بهتر است با مبالغ کم فقط عرضه های اولیه را بخرید زیرا عرضه های اولیه معمولا بدون ضرر هستند.

به عنوان مثال فردی با سرمایه ای کلان معادل 1 میلیارد تومان تعداد 500 هزار سهم یک شرکت را خریداری می نماید و از طرفی فردی با 500 هزار تومان 200 عدد سهم همان شرکت را خریداری می نماید.

در صورتیکه سهام آن شرکت 10% رشد نماید فردی که با 1 میلیارد سهم خریداری کرده اکنون 100 میلیون تومان سرمایه اش افزایش یافته و شخصی که 500 هزار تومان سرمایه گذاری نمود با رشد 10% سهم اکنون 50 هزار تومان سود نمود است.

اگر تجربه کافی در این زمینه را ندارید بهتر است که با سرمایه اندک وارد شوید اقدام به یادگیری اصول صحیح سرمایه‌گذاری در بورس کنید و پس از کسب تجربه و مشورت با مشاوران حرفه ای به سرمایه گذاری های بزرگتر بپردازید.

به عبارنی بهتر است که افراد کم تجربه سرمایه گذاری مستقیم انجام ندهند. امروزه شرکت های سبدگردان بسیاری روی کار آمده اند که مدیریت سرمایه شما را در بازار بورس بر عهده می گیرند.

سرمایه داران با توجه به میزان سرمایه ای که در دست دارند می توانند در سبد و یا صندوق سرمایه گذاری نمایند. حداقل سرمایه برای افتتاح حساب در صندوق های مشترک 500 هزار تومان و حداقل سرمایه برای افتتاح سبد 50 میلیون تومان می باشد.

حداقل سرمایه برای خرید عرضه اولیه چقدر است؟

و اما حداقل سرمایه برای خرید عرضه اولیه ، در مورد عرضه اولیه محدودیت وجود ندارد البته از سوی خریدار محدودیتی وجود ندارد. میزان خرید عرضه اولیه بستگی به میزان عرضه و تقاضا و قیمت سهام دارد.

نمی توان گفت برای خرید عرضه اولیه، همیشه باید اعتبار ثابتی داشته باشید نه !! میزان سرمایه برای خرید هر عرضه اولیه متفاوت است.

بطور مثال: اوایل اردیبهشت ماه عرضه اولیه شستا (تامین اجتماعی) به متقاضیان ارائه کردید و دو میلیون نفر متقاضی خرید آن شدند و به هر شخص نزدیک به 3500 سهم معادل با 4 میلیون و پانصد سهم تعلق گرفت.

در حالیکه در چهارشنبه هفته دوم اردبشهت 99، عرضه اولیه با نماد غگیلا ارائه شد که با مشارکت ۲ میلیون و ۳۵۷ هزار و ۳۶۲ نفر که به هر شخص ۱۵ سهم در سقف قیمتی ۱۲۵۰۷ ریال و به ارزش تقریبا ۱۹ هزار تومان تعلق گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا