آموزش بورس

حجم معاملات مشکوک در بورس یعنی چه؟

در بازار بورس و فرابورس انواع شرکت های بورسی وجود دارند که سهام خود را در بازار سرمایه عرضه نموده اند ولی همه این سهام ها از یک روند برای تغییر پیروی می کنند. اما زمانی پیش می آید که یک نماد یا سهام به صورت کاملا غیر عادی و ناگهانی با افزایش حجم معاملات رو به رو میشود که به آن حجم معاملات مشکوک در بورس می گویند. در بازار بورس انواع پارامترها برای تحلیل بورس وجود دارد و در این میان حجم معاملات یکی از پارامترهایی است که در همه روش های تحلیلی استفاده میشود. این حجم های بسیار زیاد و غیر عادی نشان دهنده تغییر مهم در روند یک نماد است که حتی میتوان تقویت سرعت تغییرات قیمتی نماد را هم استنباط کرد. استفاده از فیلتر حجم معاملات مشکوک یکی از روش هایی است که می توان به وسیله آن متوجه حجم مشکوک در معاملات شد.

حجم معاملاتی مشکوک
حجم معاملاتی مشکوک

مواردی که در این پست مورد بررسی قرار میگیرند:

حجم معاملات مشکوک در بورس یعنی چه؟

حجم معاملات مشکوک چگونه ایجاد می‌شود؟

حجم ‌معاملات مشکوک و ندیدن حباب­ ها

حجم مشکوک و دریافت سیگنال از آن

حجم معاملات مشکوک چیست؟


افرادی که با استفاده از تابلو خوانی اقدام به تحلیل بازار می کنند تا معامله پر سودتری را بدست آورند، به صورت کلی از حجم معاملات و میانگین حجم ماه بسیار استفاده می کنند. به طور مثال، یک نماد زمانی که در روزهای معمول و عادی 300 هزار سهم را معامله می کند اما روزی پیش می آید که به صورت ناگهانی و غیر عادی همان سهام در یک روز یک میلیون حجم به معامله میرسد. پس زمانی که حجم بسیار زیادی وارد یک سهم می‌گردد، به آن حجم معاملات مشکوک می گویند. البته این حجم معاملاتی مشکوک حتما به معنای رشد و صعود سهام یا نماد نیست زیرا سهم در موقعیت های مختلف واکنش های متفاوتی را نشان میدهد و حتی میتواند منجر به افت قیمت سهام یا نماد بشود و این در شرایطی است که اگر یک مقاومت بزرگ در سهم وجود داشته باشد و در مقابل اگر نزدیک به حمایت باشد میتواند باعث افزایش قیمت سهم باشد. در قسمت های گذشته به حجم معاملات اشاره کردیم و گفتیم منظور از حجم معاملات تعداد سهام معامله شده در یک بازه زمانی معین می باشد. حجم معاملات مشکوک در بورس به صورت کلی دستی و توسط اشخاص خاصی در بازار ایجاد میشوند.


حجم معاملات مشکوک چگونه ایجاد می‌شود؟

حجم معاملات مشکوک چگونه ایجاد می‌شود؟
حجم معاملات مشکوک چگونه ایجاد می‌شود؟

فرایند به وجود آمدن حجم معاملات مشکوک به این صورت است که در طول یک روز صف های طولانی برای خرید یک سهم و با قیمت بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن سهام به وجود می آید و در نتیجه با جمع شدن صدها سفارش در طول یک روز، این باور غلط استنباط میشود که این سهام شرکت بورسی سودده بوده و سرمایه گذاران با خرید این سهم میتوانند سود بسیار زیادی را کسب کنند و به هیمن منوال حجم خرید افزایش پیدا کرده و حجم معاملات مشکوک به وجود می آید.


حجم ‌معاملات مشکوک و ندیدن حباب­ ها


البته در این میان افرادی هستند که عمدی سهم هایی که قیمت پایینی دارند را خریداری کرده و همان سهم یا نماد را با قیمت بسیار بیشتر به فروش میرسانند زیرا  انگیزه اصلی آن‌ها از این ترفند سوق دادن قیمت به سمتی است که خریداران قصد رساندن سهم به آن را دارند. به طوری که اقدام به خرید همان سهم که خود به فروش گذاشته است میکند و با ثبت سفارشات خرید بسیار قیمت بالاتر منجر به تحریک بازار بورس میشود و روندها را تغییر میدهد. گاهی هدف از ایجاد حجم مشکوک پنهان کردن حباب قیمتی موجود در سهم می باشد.


 دریافت سیگنال از حجم مشکوک چگونه است؟

از حجم های معاملاتی و حجم های مشکوک برای تحلیل درست و بررسی روندها و الگوهای نموداری استفاده میشود. در این میان برای سرمایه گذاران و سهامدارانی که در بازار بورس فعال هستند و به دنبال سیگنال هایی برای شناخت حجم معاملاتی مشکوک هستند باید گفت که:

  • در حجم معاملات مشکوک زمانی با افت قیمت مواجه میشویم که یک مقاومت بزرگ در سهم وجود داشته باشد.
  • در حجم معاملات مشکوک زمانی با افزایش قیمت مواجه میشویم که سهم نزدیک به یک حمایت بزرگ باشد.

درباره حمایت و مقاومت در بورس بیشتر بخوانید.

برای اینکه حجم معاملات مشکوک امروز بورس را مشاهده کنید می توانید در قسمت فیلترنویسی سایت tsetmc.come فیلترنویسی حجم معاملات مشکوک را انجام دهید و فیلتر حجم مشکوک زیر را در قسمت فیلتر وارد میکنیم تا حجم معاملات مشکوک بورس برای شما نمایش داده شود:

(tvol)> [is5] && (tvol)>2*[is6]

امیدواریم با خواندن این متن با مفهوم حجم معاملات مشکوک در بورس آشنا شده باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا