آموزش بورس

تک سهمی در بورس چیست و چه معایب و مزایایی دارد؟

در این مقاله می خواهیم به بیان تک سهمی و معایب و مزایای و معایب تک سهمی بپردازیم. پست های آموزش بورسی همیشه سرمایه گذاران را به تشکیل پرتفوی متنوع توصیه می کنند. زیرا یک ضرب المثل قدیمی چینی هست که میگه همه تخم مرغ ها رو داخل یک سبد نگذارید!! یعنی اگر اتفاقی برای سبد شما افتاد شما باقی تخم مرغ های شما سالم بمانند.

سرمایه گذاران بازار بورس نیز باید جهت کاهش ریسک سرمایه گذاری خود بهتر است که از این استراتژی پیروی کنند زیرا متمرکز کردن تمام سرمایه بر روی یک سهم ریسک سرمایه گذاری را بالا می برد.

چگونه سهم پرریسک و کم ریسک در بورس را تشخیص دهیم؟

تک سهمی در بورس یعنی چه؟

تک سهمی شدن در بازار بورس یعنی ، با تمام سرمایه (چه کم و چه زیاد) سهام یک شرکت را خریداری کنید و سرمایه خود را بر روی یک سهم متمرکز نمایید و در پرتفوی شما تنها سهام یک شرکت وجود داشته باشد.

البته نکته ای که باید در تک سهمی شدن به آن توجه کنید این است که سهام بنیادی با ریسک کم را خریداری کنید. برای تشخیص سهام بنیادی و کم ریسک باید از روش های تحلیل (تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال) استفاده نمایید.

اگر در تک سهمی شدن در بازار بورس ، سهم خوبی را انتخاب نکرده باشید قطعا ضرر و زیان سنگینی متحمل می شوید. در ادامه به مزایا و معایب تک سهمی شدن در بورس می پردازیم.

مزایا تک سهم شدن در بورس چیست؟

بسیاری از سرمایه گذاران بازار بورس بزرگ بازار بورس معتقدند که با کمک روش های تحلیل و ابزار های پیشرفته سهم های بنیادی را شناسایی کنید و سبد سهام و یا پرتفوی خود را متنوع بسازید تا اگر یکی از سهم های شما بنا به دلایلی ضرر کرد بتوانید ضرر خود را با سود سهام دیگر در پرتفوی خود جبران کنید.

در صورت تک سهمی بودن ممکن است بنا دلایلی سهم به اصطلاح ریزش کند و یا به دلیل عدم شفافیت مدتی سهم بسته شود و سهامداران آن از سود بازار عقب بمانند و حتی بعد از این مدت سهم با درصد منفی باز شود و متحمل ضرر بیشتری شوید.

اما برخی از سرمایه گذاران موفق نیز بر این باورند که همه تخم مرغ ها را داخل یک سبد بگذار و سبد تو داخل یه گاو صندوق!!!

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، پس از آنکه با بکارگیری روش های تحلیل سهم بنیادی و سودده را شناسایی نمودید و از انتشار خبر های خوب نسبت به آن اطمینان خاطر حاصل نمودید می توانید در بازار بورس تک سهمی شوید در این صورت با رشد سهام ، رشد کل سرمایه شما را بر عهده دارد و باید بالعکس این موضوع را نیز در نظر بگیرید که ممکن در روزهای منفی تمام سرمایه شما کاهش بیابد.

تک سهم شدن در بورس چه معایبی دارد؟

 

تک سهم شدن در بورس چه معایبی دارد؟

حال در این بخش از مقاله به شرح معایب تک سهمی شدن می پردازیم. سعی کنید از یک نوع استراتژی سرمایه گذاری در بورس پیروی نمایید. برخی برای سرمایه گذاری با تحلیل و آنالیز سهام یک شرکت بورسی و مشاهده صورت های مالی و اطلاعات موجود در سامانه کدال ، آینده روشنی برای آن سهم پیش بینی می کنند تصمیم می گیرند که تک سهمی شوند و ریسک آن را می پذیرند.

این کار ریسک بالایی را به همراه دارد و یک اشتباه کوچک ممکن است تمام سرمایه فرد را تهدید نماید و این از معایب بزرگ تکی سهمی شدن در بازار بورس می باشد.

کلام آخر :

با مطالعه این مقاله با معنا و مفهوم تک سهمی شدن در بازار بورس و همچنین مزایا و معایب آن آشنا شدید و اکنون این شما هستید که با توجه به ریسک پذیری خود تصمیم به تک سهمی شدن بگیرید و یا پرتفوی متنوع تشکیل دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا