آموزش بورس

تفاوت روش سهامداری مستقیم و غیر مستقیم چیست؟

قطعا می دانید که در دو روش برای سرمایه گذاری در بازار بورس تحت عنوان سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد. که در پست آموزشی بسیاری در رابطه با روش های سرمایه گذاری غیر مستقیم و معایب و مزایای آن صحبت کردیم اما در این مطلب قصد داریم به بررسی تفاوت روش سهامداری مستقیم و غیر مستقیم بپردازیم.

اگر سهامدار خودش بطور مستقیم با بکارگیری روش های تحلیل در بازار سهام به انجام معاملات بپردازد یعنی روش سهامداری مستقیم را انتخاب نموده و اگر مسئولیت انجام معاملات و خرید و فروش سهام را به دست کارشناسان بازار بورس فعال در شرکت های سبدگردان بسپارد و یا در صندوق های سرمایه گذاری مشترک سرمایه گذاری کند ، روش سهامداری غیر مستقیم را انتخاب نموده است جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

بهترین روش سرمایه گذاری در بورس چیست؟

تفاوت روش سهامداری مستقیم و غیر مستقیم

با تعریفی که از این دو روش در ابتدای مقاله ارائه شد متوجه شدیم که عمده تفاوت روش سهامداری مستقیم و غیر مستقیم در مدیریت پرتفوی می باشد.

اگر به روش های تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال مسلط هستید و در دوره های آموزش بورس شرکت نمودید می توانید خودتان از عهده مدیریت پرتفوی و سبد دارای خود در بورس برآید اما در غیر این صورت بهتر است روش غیر مستقیم سرمایه گذاری که از طریق شرکت های سبدگردان که این روز ها با دریافت مجوز رسمی و تحت نظارت سازمان بورس مشغول فعالیت هستند امکان پذیر می باشد شاید این سوال در ذهنتان مطرح شود که سبدگردان کیست؟ به مدیر سبد سهام که با بکارگیری ابزار های پیشرفته و روش های تحلیل دست به انجام معاملات می زند را سبدگردان می گویند.

عموما روش غیر مستقیم سرمایه گذاری در بازار بورس و یا همان سهامداری غیر مستقیم برای افرادی که با این بازار و روش های تحلیل و تاثیر اخبار سیاسی و اقتصادی بر سهم های مختلف آشنایی ندارند و قادر به تشخیص سهام خوب برای سرمایه گذاری نیستند مناسب می باشد زیرا مدیریت سبد دارایی آنها را افراد متخصص بر عهده می گیرند که تاثیر بسیاری بر کاهش ریسک معاملات دارد. نمی توان بطور حتم گفت که سهامداری غیر مستقیم ریسک ندارد و سود آن تضمینی است اما می توان ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهد.

اگر در انتخاب روش سرمایه گذاری در بورس نمی توانید تصمیم بگیرید، مطالعه تفاوت ها و همچنین مزایا و معایب آنها شما را در انتخاب صحیح کمک می کند.

بررسی تفاوت های سهامداری مستقیم و غیر مستقیم

از جمله تفاوت های سهامداری مستقیم و غیر مستقیم عبارت اند از :

  • جالب است که بدانید در صورتیکه سود سرمایه گذاری بیشتر از سود سپرده بانکی باشد، شرکت سبدگردان از سرمایه گذار مبلغی تحت عنوان کارمزد دریافت می نماید.
  • با انتخاب روش سهامداری غیر مستقیم از تجربیات کارشناسان حرفه ای بازار بورس بهره مند می شوید.
  • ریسک سهامداری غیر مستقیم نسبت به سهامداری مستقیم کم می باشد زیرا ممکن است شما فرصت این را نداشته باشید که روزانه وضعیت بازار و نماد ها را مورد بررسی قرار دهید اما با انتخاب سهامداری غیر مستقیم ، کارشناس بازار سرمایه وضعیت پرتفوی شما را زیر نظر دارد.
  • یکی از تفاوت های سهامداری غیر مستقیم در مقایسه با سهامداری غیر مستقیم در این است که شما می توانید متناسب با سرمایه و ریسک پذیری خود سبدی متناسب با میزان ریسک پذیری خود انتخاب کنید.
  • از دیگر تفاوت های بین سهامداری مستقیم و غیر مستقیم می توان به میزان سرمایه اولیه اشاره نمود. حداقل سرمایه اولیه برای سرمایه گذاری مستقیم برابر است با 500 هزار تومان اما در سرمایه گذاری غیر مستقیم اینطورنیست !! و سرمایه برای سبد سرمایه گذاری در هر شرکت سبدگردان متفاوت است و ممکن است برخی 50 میلیون و برخی 100 میلیون در نظر گرفته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا