آموزش بورس

تفاوت اصلاح قیمت و اصلاح زمانی در بورس چیست؟

سوال کلیدی که اکثرا برای سرمایه گذاران و سهامداران تازه کار پیش می آید این است که” تفاوت اصلاح قیمت و اصلاح زمانی در بورس چیست؟ ” و در این پست ما قصد داریم که تفاوت اصلاح قیمت و اصلاح زمانی را برایتان توضیح دهیم. در پست گذشته در مورد اصطلاح پولبک به صورت اختصاصی صحبت کردیم و در آن پست برای روشن تر شدن موضوع به اصلاح قیمت و انواع اصلاح قیمت اشاره کردیم. برای راحتی مفهوم بهتر است که به تعریف جداگانه اصلاح قیمت و اصلاح زمانی بپردازیم و در آخر به تفاوت اصلاح قیمت و اصلاح زمانی در بورس بپردازیم.

مواردی که در این پست مورد بررسی قرار می گیرند:

اصلاح قیمت در بورس چیست؟

اصلاح زمانی در بورس چیست؟

تفاوت اصلاح قیمت و اصلاح زمانی در بورس چیست؟

اصلاح قیمت (correction) در بورس چیست؟

اصلاح قیمت
اصلاح قیمت

به صورت خلاصه، اصلاح قیمت در بورس به حرکتی گفته میشود که روند بازار بورس را خنثی میکند و منجر میشود که قیمت ها بر خلاف موج اصلی و روند اصلی خود حرکت کنند. هنگامی که شاخص سهام بیش از ۱۰ درصد سقوط می کند وارد محدوده اصلاح قیمت میشود. بدین معنی که یک سهام یا نماد در حال افت یا صعود است اما با یک حرکت و عامل از موج اصلی خارج میشود و به عبارتی اصلاح صورت می گیرد البته این اصلاح قیمتی در زمان کوتاه اتفاق می افتد و روندی طولانی نیست به طور مثال 3 الی 4 ماه این اصلاح قیمتی شاید زمان بر باشد. افزایش یا کاهش قیمت سهام ها هرگز به صورت یک باره و ناگهانی نیست و همواره به صورت پلکانی و آهسته صورت میگیرد اما زمانی که سهام یا نماد یک شرکت به طور غیر عادی و به صورت یک باره بیش از اندازه واقعی خود رشد کرده است و باعث میشود که سرمایه‌گذاران اقدام به فروش سهام خود می‌کنند اگر این رشد قیمتی بیش ازحد باشد در ادامه باعث ایجاد فروش‌های سنگین‌تری میشود که این دوران را دوران اصلاح قیمت سهام می‌گویند.


اصلاح زمانی در بورس چیست؟

اصلاح زمانی در بورس چیست؟
اصلاح زمانی در بورس چیست؟

برای تحلیل و بررسی بازار بورس از انواع نمودار ها و جداول اسفاده می کنند به همین دلیل نمودار ها از دو متغیر و بعد تشکیل شده اند که عبارت اند از: قیمت و زمان. اصلاح هایی که در بازار بورس اتفاق می افتد حول این دو بعد است که اصلاح قیمتی را در قسمت فوق برایتان توضیح دادیم و حال به این موضوع میپردازیم که اصلاح زمانی در بورس به چه معناست؟

در اصلاح زمانی، زمان و مدت بسیار حائز اهمیت است به این صورت که اصلاح قیمت صورت میگیرد اما به صورت خیلی کمتر در حالی که زمان بیشتری برای اصلاح قیمت صرف میشود. باید به این نکته اشاره کنیم که اصلاح قیمت غالبا منظور به کاهش قیمت است و در شرایط خاصی پیش می آید که به ندرت اصلاح قیمت صورت بگیرد و قیمت سهام افزایش پیدا کند.


تفاوت اصلاح قیمت و اصلاح زمانی در بورس چیست؟

تفاوت اصلاح قیمت و اصلاح زمانی در بورس چیست؟
تفاوت اصلاح قیمت و اصلاح زمانی در بورس چیست؟

با توجه به تعریفاتی که از اصلاح قیمت و اصلاح زمانی صورت گرفت حال باید به ” تفاوت اصلاح قیمت و اصلاح زمانی در بورس چیست؟ ” بپردازیم. در تصویر بالا سعی کردیم تفاوت اصلاح قیمت و اصلاح زمانی در بورس را مشخص کنیم. همانطور که میدانید اصلاح زمانی که درسمت راست نشان دهده شده است در زمان بسیار بیشتری و با اصلاح قیمت کمتری رخ داده است و برعکس در سمت چپ که اصلاح قیمتی اتفاق افتاده است به این منوال است که در زمان خیلی کمتری اتفاق می افتد اما قیمت بسیار اصلاح میشود و کاهش پیدا میکند. این نکته را یادآور میشویم که اصلاح قیمت اصولا بر مبنای کاهش قیمت است و به ندرت پیش می آید که در شرایط خاصی اصلاح قیمت منجر به افزایش قیمت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا