آموزش بورسسبدگردان ها و کارگزاری ها

تالار بورس ایران کجاست؟ فرق تالار بورس با کارگزاری چیست؟

مقدمه

در مطالب گذشته در مورد کارگزاری و نحوه انتخاب بهترین کارگزاری و ویژگی های بهترین کارگزاری صحبت کردیم. پس اطلاعات کاملی از کارگزاری را میتوانید در سایت بورس فردا مطالعه کنید اما اصطلاح دیگری که میتواند برای خیلی از سهامداران و سرمایه گذاران مهم باشد این است که “تالار بورس ایران کجاست؟ ” و “فرق تالار بورس با کارگزاری چیست؟” برای روشن تر شدن پاسخ این سوال اول باید معنی بورس را برایتان بازگو کنیم.

تالار بورس ایران کجاست؟فرق تالار بورس با کارگزاری چیست؟

تالار بورس ایران کجاست؟فرق تالار بورس با کارگزاری چیست؟

بازار بورس به چه معنی است؟

به مکانی که سرمایه گذاران و سهامداران می توانند سهام شرکت های مختلف را معامله و داد و ستد کنند بازار بورس (بازار سهام) می گویند. البته به این موضوع دقت داشته باشید که نام رسمی و قانونی آن  “بورس اوراق بهادار” است. کلمه اوراق بهادار اشاره به همان برگه های سهام شرکت ها دارد. به مکانی که داد و ستد و معامله سهام های شرکت ها اتفاق می افتد “تالار معاملات بورس و یا همان تالار بورس ” می گویند. اما دقت داشته باشید که برای ورود به بازار بورس و فرابورس باید در کارگزاری ثبت نام کرد و به منظور ثبت نام در کارگزاری باید ویژگی های بهترین کارگزاری را بشناسید تا با انتخاب یک کارگزاری مناسب معامله های راحت تری را به انجام برسانید. دریافت کد بورسی از مهمترین عواملی است که باید برای اقدام به بازار بورس و فرابورس انجام دهید.

تالار بورس ایران کجاست؟

همانطور که در بالا ذکر شد، تالار بورس مکانی است برای معامله و داد ستد سهام های شرکت ها پس اصلی ترین تالار معاملات بورس کشور در تهران و در خیابان حافظ – تقاطع جمهوری است که ورود عموم مردم درآن آزاد است. اگر افراد تمایل به آشنایی با نحوه داد وستد سهام در بورس داشته باشند می توانند با مراجعه به تالارهای معاملات بورس به طور عملی آشنا شوند. تالار بورس مجازی ایران، زیر نظر سازمان بورس بستر آنلاین مشارکت در خرید و فروش های بورسی را برای سرمایه گذاران فراهم کرده است که از این طریق حضور فیزیکی در تالار بورس به حداقل ممکن می‌رسد. حضور در تالار بورس الزامی است؟

سوال همیشگی سرمایه گذاران و سهامداران تازه وارد این است که “آیا برای مشارکت در خرید و فروش‌های بورسی, حضور فیزیکی در تالار بورس الزامی است یا خیر؟” 

در زمان های گذشته حضور فیزیکی در تالار بورس الزامی بود اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات دیگر لزوم چندانی به حضور مرتب در تالار بورس نیست. در این میان اصطلاحاتی به اسم ” تالار اصلی بورس” و “تالار فرعی بورس” وجود دارد که به تعریف و تفاوت آن ها می پردازیم.

تالار اصلی بورس چیست؟

بازار بورس تهران تابلوهای مختلفی را به نمایش می گذارد که در این تابلوها سهام شرکت­ های نقد شونده و غیر نقد شونده از هم متمایز می شود و این امر منجر به ایجاد حس رقابت بین مدیران شرکت­ ها و شفاف سازی وضعیت سهام مختلف برای خریداران و فروشندگان شد که بر اساس این طرح قیمت ها و معاملات بورس در سه تابلوی اول و دوم و تابلوی فرعی به نمایش گذاشته می­ شود و به مکانی که تابلوی اول و دوم در آن قرار دارند تالار اصلی بورس گفته می شود که قیمت­ های مربوط به سهام نقد شونده در آن قرار دارد و در آنجا سهام شرکت ­های نقد شونده معامله می ­شوند.

تالار فرعی بورس چیست؟

همانطور که در قسمت بالا توضیح دادیم، تالار فرعی مکانی برای معامله­ ی سهام شرکت­ هایی است که از نقد شوندگی کمتری برخوردار هستند و برای سرمایه گذاران و سهامدارانی که قصد سرمایه گذاری بلند مدت را دارند و عجله ­ای برای تبدیل سریع سهام خود به پول نقد را ندارند میتوانند از تالار فرعی بورس استفاده کنند.

تفاوت تالار اصلی و تالار فرعی بورس در چیست؟

توضیحاتی که فوق ذکر شد حاکی از این است که از لحاظ ساختاری و قوانین و مقررات تالار اصلی و فرعی با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارند و همه چیز به طور یکسان در این دو تالار انجام می شود اما تنها تفاوت تالار اصلی و فرعی در نوع سهام های مورد معامله آن ها است. این تفکیک تنها برای این است که مراجعه کنندگان به بورس مسیر حرکتی خود را آگاهانه انتخاب کرده و البته حس رقابت شرکت­ های غیر نقد شونده نیز برانگیخته شده و سعی کنند خود را به تالار اصلی بورس برسانند و گرنه تمامی پروسه­ ی معاملات در هر دو تالار یکسان است.

فرق تالار بورس با کارگزاری چیست؟

فرق بین  تالار بورس با کارگزاری بسیار زیاد است و اصلا ربطی به یکدیگر ندارند هرچند که هر دوی آن ها در حوزه بورس فعالیت می کنند و به سرمایه گذاران و سهامداران خدمات می رسانند اما در مجموع و فعالیت هایی که با یکدیگر می کنند بسیار متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا