آموزش بورس

بررسی وضعیت سهام خودرویی در بورس در آبان ماه 1400

صنعت خودرو، معمولا همیشه مخالفان و موافقان تعصبی را داشته، موافقانی که حتی شاید روی این صنعت تک سهم شده باشند و مخالفانی که به دلیل وضعیت نامطلوب بنیادی، کلا آنها رو از واچ‌ لیستشان حذف کرده باشند. هدف از انتشار این مطلب از بورس فردا، بررسی وضعیت سهام خودرویی در بورس در آبان ماه 1400 می باشد.

بیشتر بخوانید: نحوه شناسایی سهام جامانده از بازار

بررسی وضعیت سهام خودرویی در بورس در آبان ماه 1400

به نظر می آید، این صنعت با توجه به اخبار منتشر شده، در صورت حذف قیمت گذاری و افزایش تعداد تولید، به صورت کلی دگرگون شود و رشد‌های زیادی به ثبت برساند، اما همچنان نباید از سایر احتمالات منفی مانند محقق نشدن وعده‌ها و یا سایر سیاست‌های دولت مانند انتشار اوراق بدهی و… چشم پوشی کرد. در هر صورت، عمده نمادهای این صنعت هم اکنون در ریزش های بسیار سنگینی به سر‌ می‌برند و حمایت‌های مهمی پیش روی خود دارند.

صنعت خودرو، یکی از بزرگترین صنایع کشور و از جمله صنایع تاثیر گذار بر وضعیت کلی بازار است. قیمت گذاری دستوری و البته انحصار کامل در تولید و شرایط سخت واردات کالاهای مشابه از جمله دلایل عقب ماندگی این صنعت و افزایش زیان انباشته بسیاری از شرکت های فعال در این زمینه هستند.

در حال حاضر، نسبت p/e این صنعت در حدود 9.7- واحد است که بیانگر زیان ده بودن گروه های خودرو سازی می باشد.

بررسی وضعیت سهام خودرویی در بورس در آبان ماه 1400

بررسی وضعیت کلی گروه های خودرویی در یک سال گذاشته!

گروه خودرویی از جمله گروه هایی بوده است که بیشترین ریزش را در یک سال گذشته به ثبت رسانده است. شاخص کل این صنعت بیش از 70 درصد ریزش داشته و نماد خودرو که به عنوان لیدر این صنعت شناخته می شود، در تاریخ 9 آبان 1400، ریزش کلی 80 درصدی را به ثبت رسلنده است. از این رو، این صنعت در حال حاضر یکی از جامانده ترین صنایع به نسبت شاخص کل است.

بررسی علت توجه بازار به صنعت خودرو

یکی از مهمترین علت های توجه بازار در روزهای اخیر به این صنعت، تلاش وزیر صنعت در زمینه حذف قیمت گذاری دستوری و البته افزایش تولید خودروسازان بوده است.

با وعده هایی که در مورد ایجاد حاشیه سود برای خودروسازان افزایش قیمت خودرو، عرضه خودرو در بورس کالا و افزایش تولید خودرو، داده شده است.

چشم انداز این صنعت به نسبت گذشته روشن تر بوده و در صورت به سود رسیدن خودروسازان با کاهش زیان انباشته سال های گذشته، روشن تر بوده و در صورت به سود رسیدن خودرو سازان با کاهش زیان انباشته سال های گذشته، وضعیت این صنعت کاملا دگرگون خواهد شد.

نگاهی به شاخص صنعت خودرو

بر اساس وضعیت کلی شاخص صنعت در سال های گذشته، میانگین ریزش صنعت خودرو برابر با 56 درصد و میانگین رشد این صنعت خودرو هر دوره بدون در نظر گرفتن رشد 4500درصدی سال 97 تا 99 برابر با 278 درصد بوده است.

توجه کنید که رشد 278 درصدی شاخص دقیقا منطبق بر سقف تاریخی این صنعت بوده است و در این نقطه، مهمترین مقاومت  صنعت شکل خواهد گرفت.

نگاهی به شاخص صنعت خودرو

بررسی وضعیت لیدر صنعت

رفتار نماد خودرو، تقریبا منطبق بر رفتار شاخص صنعت خودرو است. در نمودار این صنعت، تقریبا سه مقاومت مهم به چشم می خورد. 250 تومان، 430 تومان و 800 تومان هر سه این مقاومت در نمودار تعدیل شده، در نمودار تعدیل نشده است و بر اساس سقف های سال گذشته، نیز مقاومت های مهمی هستند که شاهد واگرایی مثبت آن ها هستیم.

بررسی وضعیت لیدر صنعت خودرو

بررسی وضعیت لیدر صنعت خودرو

 

بررسی بازدهی نمادهای صنعت خودرو
بررسی بازدهی نمادهای صنعت خودرو

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا