آموزش بورس

انواع ارزش گذاری سهام (ارزش اسمی، ارزش دفتری، ارزش بازاری و ارزش ذاتی)

یکی از اصطلاحات معروفی که هر معامله گری در بازار بورس و فرابورس با آن مواجه میشود، اسامی مانند: ارزش اسمی، دفتری، بازار، ذاتی و واقعی را شنیده و حتما راجب آن کنجکاو شده و بررسی هایی را هم انجام داده اید. در قسمت های گذشته به این موضوع اشاره کردیم که سرمایه گذاران و سهامدارانی که پیش از ورود و اقدام به فعالیت در بورس، اصطلاحات بورسی را به خوبی بدانند و با دنیای بورس آشنایی کاملی داشته باشند آگاهانه تر و هوشمندانه تر میتوانند معاملات خود را به انجام برسانند. در این پست هم قصد داریم تا ” انواع ارزش سهام” را مورد بررسی قرار دهیم. سوالاتی مانند، انواع ارزش گذاری سهام، منظور از انواع ارزش سهام در بورس چیست؟ انواع ارزش سهام در بورس کدام اند؟

انواع ارزش سهام در بورس
انواع ارزش سهام در بورس

مواردی که در این پست مورد بررسی قرار می گیرند:

  • انواع ارزش سهام
  • منظور از ارزش اسمی در بورس چیست؟
  • ارزش دفتری چیست؟
  • ارزش بازاری در بورس
  • منظور از ارزش ذاتی در بورس چیست؟

انواع ارزش سهام


از مهمترین اصطلاحاتی که هر سرمایه گذار و هر سهامداری باید از آن اطلاع داشته باشند در واقع انواع ارزش سهام است.

همانطور که در مطالب فوق ذکر شد و متوجه شده اید که ارزش اسمی از انواع خاصی برخوردار است.

انواع ارزش سهام:

  1. ارزش اسمی
  2. ارزش دفتری
  3. ارزش بازاری
  4. ارزش ذاتی

در ادامه هر کدام از این انواع ارزش اسمی را توضیح میدهیم و می گوییم که در کدام قسمت از بورس مورد استفاده قرار می گیرند.



منظور از ارزش اسمی در بورس چیست؟

منظور از ارزش اسمی در بورس چیست؟
منظور از ارزش اسمی در بورس چیست؟

عنوان ” ارزش اسمی ” را بسیار شنیده ایم و اکثر افراد از معنی و مفهوم ارزش اسمی سهم اطلاع دارند. اما در این پست به منظور توضیح انواع ارزش سهام، ارزش اسمی را توضیح می دهیم.

ارزش اسمی یک سهم در واقع قیمتی است که عرضه اولیه سهام شرکت براساس آن قیمت انجام می‌شود. به طور قانونی باید گفت که ارزش اسمی هر سهم شرکت مورد پذیرش بورس در ایران، ۱۰۰ تومان (یک هزار ریال) است. میتوان گفت که ارزش اسمی سهام بهایی است که سهم به آن مبلغ انتشار یافته است. ارزش اسمی هر سهم بر روی برگه سهام نوشته شده است. در مورد ارزش اسمی دو نکته مهم وجود دارد که باید به آن ها بپردازیم. زمانی که سهام یک شرکت در ابتدای کار و فعالیت خود بیشتر از ارزش اسمی خود فروخته میشود، به اصطلاح می گویند که سهام با صرف فروخته شده است.

زمانی که سهام در ابتدای کار و فعایت خود کمتر از ارزش اسمی خود فروخته میشود به اصطلاح می گویند که، سهام با کسر فروخته شده است که این امر در ایران غیر قانونی است و ممنوع است.


ارزش دفتری چیست؟


ارزش دفتری سهام یکی دیگر از انواع ارزش سهام است که بسیار اسم آن را شنیده اید. حتی عنوان ارزش دفتری در حسابداری و امور مالی هم به کار برده می شود.

ارزش دفتری چیست؟
ارزش دفتری چیست؟

باید گفت که منظور از ارزش دفتری در بورس، سهامی است که از ارزش حسابداری سهم در دفاتر شرکت و شامل جمع حقوق صاحبان سهام شرکت می شود که با تقسیم آن بر تعداد سهام، ارزش دفتری هر سهم به دست می آید. به عبارتی، اگر تمامی بدهی های شرکت را از مجموع دارایی های آن شرکت کم کنیم، مجموع حقوق صاحبان سهام را بدست آورده ایم و اگر مبلغ حقوق صاحبان سهام شرکت را بر تعداد سهام منتشر شده شرکت تقسیم کنیم، عدد حاصل بیانگر ارزش دفتری هر سهم است.

 

فرمول محاسبه ارزش دفتری سهام:

فرمول محاسبه ارزش دفتری سهام
فرمول محاسبه ارزش دفتری سهام

 

 


ارزش بازاری در بورس

ارزش بازاری در بورس
ارزش بازاری در بورس

موضوع دیگری که در انواع ارزش سهام وجود دارد، ارزش بازاری در بورس است. ارزش بازاری یا قیمت معاملاتی، قیمتی است که سهام براساس آن، در بورس مورد معامله قرار می گیرد و داد و ستد می شود.

باید به این نکته بسیار ریز اشاره کنیم که قیمت یک سهام را عرضه و تقاضا شکل میدهد و بدین صورت که، هرچه عرضه بیشتر از تقاضا باشد قیمت کاهش پیدا کرده و به هر میزان که تقاضا برای یک کالا بیشتر از عرضه آن باشد قیمت آن کالا یا خدمات افزایش پیدا می کند. آنچه قیمت سهم در بورس را تعیین می کند، میزان عرضه و تقاضا برای یک سهم است (مکانیزم تعیین قیمت معاملاتی سهام در بازار بورس)


منظور از ارزش ذاتی در بورس چیست؟

منظور از ارزش ذاتی در بورس چیست؟
منظور از ارزش ذاتی در بورس چیست؟

ارزش ذاتی یا ارزش واقعی یک سهم در واقع ارزش واقعی و منطقی سهام می باشد، به این معنا که سهام به طور ذاتی با توجه به میزان دارایی ها و بدهی ها و شرایط فعلی و انتظارات سود آوری شرکت در آینده و سرمایه گذاری های شرکت، چقدر می ارزد. ارزش ذاتی در واقع بیانگر قیمتی است که سرمایه‌گذاران برای سهم قائل هستند. به طور معمول ارزش ذاتی یک سهام با ارزش بازاری آن یکسان نیست و این یک فرصت عالی برای سهامداران و سرمایه گذاران زیرک است.

از دید سرمایه گذاران اگر ارزش ذاتی یک سهم بالاتر از ارزش بازار آن سهم باشد برای خرید مناسب است و برعکس. ارزش ذاتی سهم یکی از پارامترهای مهم در تحلیل بنیادی است و به تحلیلگر کمک می کند تا با مقایسه ارزش ذاتی و ارزش بازاری یک سهم در مورد خرید، فروش و نگهداری سهم تصمیم گیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا