آموزش بورس

افزایش سرمایه از محل سود انباشته و سایر اندوخته ها چگونه انجام می گیرد؟

شاید بارها ” افزایش سرمایه از محل سود انباشته ” را شنیده باشید باید گفت که، افزایش سرمایه یکی از مهمترین کارهایی است که یک شرکت میتواند برای تامین مالی خود، توسعه فعالیت، بهبود قدرت رقابت و حتی اصلاح ساختار مالی خود انجام دهد و افزایش سرمایه بسیار برای صاحبان سرمایه با اهمیت است. در این نوشته خواهیم گفت افزایش سرمایه از محل سود انباشته و سایر اندوخته ها چگونه است و تاثیر افزایش سرمایه از محل سود انباشته بر قیمت سهام را بررسی می کنیم. با بورس فردا همراه باشید.

افزایش سرمایه
افزایش سرمایه

مواردی که در این پست مورد بررسی قرار میگیرند:

افزایش سرمایه چیست؟

انواع افزایش سرمایه

افزایش سرمایه از محل سود انباشته و اندوخته

فرمول محاسبه افزایش سرمایه از محل سود انباشته و اندوخته


افزایش سرمایه چیست؟


پس میتوان به زبان ساده گفت که افزایش سرمایه به منظور تامین منابع مالی صورت میگیرد و واضح است که این تامین منابع مالی میتواند از روش های متفاوتی انجام شود. افزایش سرمایه برای شرکت های بورسی در اوراق بهادار اتفاق می افتد که باید تعدادی سهام را به انتشار بگذارند تا با استفاده از این روش مبلغ مورد نیاز خود را برای تامین مالی بدست بیاورند. در افزایش سرمایه تعداد سهام های صاحبان سهام افزایش پیدا میکند اما به دارایی های آن ها چیزی اضافه نمیشود بدین معنا که تعداد سهام های صاحبان سهام به همان میزان که دارایی داشته اند افزایش پیدا میکند.


انواع افزایش سرمایه


همانطور که در مطالب فوق ذکر شد به منظور اصلاح ساختار مالی و تامین منابع مالی میتوان از افزایش سرمایه استفاده کرد و این افزایش سرمایه میتواند از محل های متفاوتی اتفاق بیوفتد و انواعی دارد که در زیر نام برده شده اند:

در این پست قصد داریم که افزایش سرمایه از محل سود انباشته و اندوخته را توضیح دهیم که یکی از جذابترین انواع افزایش سرمایه است زیرا به سهامداران بدون پرداخت وجه اضافی سهام جایزه تعلق می گیرد.


افزایش سرمایه از محل سود انباشته و سایر اندوخته ها


سود انباشته
سود انباشته

شرکت های بورسی باید به صورت سالیانه برای خود درصدی از سود را کنار گذاشته و نگهداری کنند و این درصد از سود سالیانه به عنوان سود انباشته نگهداری میشود و در زمانی که شرکت از سود انباشته خوبی برخوردار باشد میتواند با استفاده از سود انباشته خود اقدام به افزایش سرمایه کند و منابع مالی برای خود تامین کند و همانطور که پیداست در روش افزایش سرمایه از محل سود انباشته و سایر اندوخته ها هیچگونه نقدینگی وارد شرکت نمی شود و در این راستا تعدادی سهام به انتشار گذاشته میشود و صاحبان سهام این شرکت، تعداد سهم هایشان افزایش پیدا میکند ولی صاحبان سهام مبلغی را برای این سهام جدید که بدست آورده اند پرداخت نکرده اند که در این راستا به این سهام، سهام جایزه هم میگویند.

در این میان سوالی که مطرح میشود این است که تاثیر افزایش سرمایه از محل سود انباشته بر قیمت سهام به چیه میزان است و قیمت سهم بعد از افزایش سرمایه از محل سود انباشته و سایر اندوخته ها چه تغییری می کند.

اما باید به این نکته اشاره کنیم که بعد از افزایش سرمایه دارایی صاحبان سهام تغییری نمیکند زیرا با افزایش تعداد سهام قیمت سهام آن ها کاهش پیدا میکند تا با دارایی آن ها قبل از افزایش سرمایه برابر بشود. در این نوع افزایش سرمایه که از محل سود انباشته و اندوخته است، با سلب حق تقدم سهامداران، سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه به قیمت بازار تامین می‌ شود. ۵۰٪ از سود هر سال در حساب اندوخته‌ قانونی شرکت قرار می‌ گیرد تا به اندازه‌ی ۱۰٪ سرمایه برسد.


فرمول محاسبه قیمت سهم بعد از افزایش سرمایه از محل سود انباشته و سایر اندوخته ها


بدیهی است که پس از افزایش سرمایه تعداد و قیمت سهام صاحبان سهام تغییر میکند اما دارایی هایشان مانند قبل از افزایش سرمایه است. برای محاسیه تعداد و قیمت جدید سهم پس از افزایش سرمایه از محل سود انباشته و سایر اندوخته ها باید از فرمول زیر استفاده کرد:

فرمول افزایش سرمایه سود انباشته
فرمول افزایش سرمایه از محل سود انباشته


مواردی که میتوانید در رابطه با این مطلب مطالعه کنید:

افزایش سرمایه در بورس چه قدر زمان میبرد؟

افزایش سرمایه چه فایده ایی برای سهامدار و شرکت دارد؟

منظور از افزایش سرمایه شرکت های بورسی چیست؟

نحوه محاسبه تعداد و قیمت سهام پس از افزایش سرمایه

افزایش سرمایه چه زمانی خوب نیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا