آموزش بورسارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال مبتنی بر اثبات سهام کدامند؟

در این مطلب آموزشی از سایت بورس فردا، قصد داریم در خصوص ارزهای دیجیتال مبتنی بر اثبات سهام (Proof Of Stake)، چگونگی کسب درآمد از آنها و همچنین مزایا و معایب سرمایه گذاری در کیف پول های مخصوص به هر ارز و یا در صرافی ها و کیف پول هایی که فرایند استیکینگ را پیشتیبانی می کنند صحبت کنیم.

ارزهای مبتنی بر اثبات سهام کدامند؟

ظرف چند سال گذشته یک گروه از ارزهای دیجیتال شکل گرفتند که ادعاشان بر این است که از الگوریتم پروف آو استیک (Proof of Stake) و به اختصار POS یا اثبات سهام استفاده می کنیم و به نسبت ارزهایی مثل بیت کوین که از الگوریتم پروف آو ورک (Proof of Work) یا همان ماینینگ استفاده می کنند مزیت های بیشتری دارد.

ارزهای مبتنی بر اثبات سهام، بر خلاف بیت کوین، اتریوم و ارزهایی از این قبیل نیاز به تجهیزات سخت افزاری گران قیمت ندارند و افراد می توانند داخل این شبکه ها با استیک کردن یا سهام گذاری خود آن ارز در فرایند تایید تراکنش ها شرکت داشته باشند.

به این صورت هم انرژی کمتری مصرف می شود و هم سرعت تایید تراکنش ها بیشتر می شود. ظرف چند سال گذشته دو نوع کلی از این ارزها شکل گرفتند که یکی از آن ها برای اثبات سهام هستند یعنی پروف او استیک و دیگری دلیگیت پروف او استیک (Delegated Proof of Stake) و به اختصار DPOS هستند یعنی یکسری نماینده انتخاب می شوند و آن نماینده ها کار تایید تراکنش را انجام می دهند.

شما می توانید این دسته از ارزها را داخل سایت های مختلفی مثل coin market cap پیدا کنید در این قسمت کافی است وارد قسمت category این سایت شوید در اینجا عبارت (DPOS) یا حتی (POS) را پیدا کنید که بتوانید لیست ارز ها را در این قسمت مشاهده کنید.

نکته: ممکن است یکسری از ارزها به اشتباه داخل این لیست باشند یا حتی ارزی که از این نوع الگوریتم پشتیبانی می کند داخل این لیست قرارا نگرفته باشد پس این نکته مهمی است که باید داخل این دسته بندی به آن توجه داشته باشید.

قسمت category در سایت coin market cap
قسمت category در سایت coin market cap

 

به عنوان مثال ارزی مانند ترون که ما می توانیم داخل این شبکه فرایند استیکینگ را انجام دهیم و از نوع DPOS  هست، داخل هیچ کدام از این دو نوع لیست در سایت coin market cap وجود ندارد، از این رو برای اینکه این مشکل حل شود چند سایت دیگر معرفی می کنیم که بتوانید لیست کاملی از این ارزها را داخل آنها پیدا کنید.

یکی از این سایت ها سایت کریپتو اسلیت (crypto slate) هست که داخل این سایت ما میتوانیم دو دسته  POS و DPOS را مشاهده کنیم، که در اینجا بر خلاف سایت coin market cap در قسمت  DPOS ما ارز ترون رو هم مشاهده می کنیم یا حتی ارز لونا در این دسته بندی قرار دارد و یک سایت دیگری که وجود دارد سایت کوین کدکس (coincodex) است که داخل این سایت این دو ارزها را بطور مختلف تقسیم نکرده است بلکه بطور کلی در دسته پروفا ف استیک تمام این ارزها را برای قرار داده که می توانیم آنها را مشاهده کنیم.

نحوه استیکینگ یا سهام گذاری و دریافت سود سالانه

حالا سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که چطور می توانیم در فرایند استیکینگ یا سهام گذاری این شرکت ها شرکت کنیم و از سود سالانه  آنها را بدست آوریم؟

برای این موضوع شرایط هر یک از ارزها با ارز دیگر مختلف است مثلا ممکن است یک ارز به شما بگویید شما باید حداقل 100 واحد، 1000 واحد و یا حتی 10000 واحد از ارز ما را بخرید و داخل کیف پول X که متعلق به من است بیایید و یا ارز خود را قفل کنید تا بتوانید از این سود سالانه تخمینی استفاده کنید و دقت داشته باشید سود سالانه تخمینی می باشد و ممکن است طی روزهای مختلف عدد آن کمتر یا بیشتر شود که این موضوع دقیقا به این که افراد چقدر در فرایند استیکینگ آن ارز شرکت می کنند مربوط است، طبیعا اگر استقبال زیاد باشد سود سالانه کم می شود و اگر استقبال کم باشد سود سالانه آن زیاد است.

سه روش برای استیکینگ

  • استفاده از صرافی ها

اولین راه شما باید داخل صرافی های مثل بایننس، کوکوین یا سایر صرافی ها در قسمتی مثل فایننسشون وارد شوید و آن ارزی که مد نظرتون هست را استیک یا سهام گذاری کنید تا از سود سالانه ای که آن ارز دارد استفاده کنید.

استفاده از صرافی ها می تواند خیلی برای شما راحتتر باشد به نسبت اینکه  شما بخواهید فرایندی که خود آن ارز تعیین می کنید را طی کنید مثل اینکه کیف پول اختصاصی من رو دانلود کنید و یا حتی N تعداد از واحد ارز من را شما باید داشته باشید تا بتوانید در فرایند استیکینگ شرکت کنید. چرا که صرافی ها این قبیل از محدودیت ها را حداقل ندارند ولی از طرفی ریسکشان هم بیشتر است چرا که این ها یکسری صرافی متمرکز هستند و ممکن است حساب صرافی حک شود و یا حتی حساب ما را بلاک کند.

بیشتر بخوانید: لیست بهترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی

  • استفاده از کیف پول هایی که از فرآیند استیکینگ پشیتبانی می کنند

دومین راه حل استفاده از کیف پول هایی که از فرآیند استیکینگ پشیتبانی می کنندو کیف پول هایی مثل اتومیک ولت (atomic wallet)، تراست ولت (trust wallet) ,اگزادوس ولت (exodus wallet) وجود دارد که برخی از ارزها داخل این کیف پول ها پشتیبانی می شوند که ما میتوانیم از فرایند استیکینگ استفاده کنیم به نسبت صرافی ها ریسکشان کمتر است چرا که مدیریت کامل دارایی داخل کیف پول در اختیار خودمان است از طرفی هم یک عیبی که به نسبت صرافی ها وجود دارد این است که برخی مواقع سودی که پرداخت می شود به نسبت صرافی ها می تواند کمتر باشد و از طرفی هم ارزهایی که داخل  کیف پول ها پشتیبانی می شود به نسبت صرافی ها کمتر است.

به طور مثال اگر شما صرافی بایننس و ارزهایی که در قسمت استیکینگ هست را بررسی کنید، می بینید که داخل هیچ کیف پولی این تعداد از ارزهایی داخل یک کیف پول ساپورت و پشتیبانی نمی کند.

اما در نهایت هر روشی که شما برای این موضوع اننتخاب کنید شما با ریسک نوسانات قیمتی خود آن ارز دیجیتال روبرو هستید. درست است که ما یک سود تخمینی سالانه به دست می آوریم اما باید این موضوع را هم قبول کنیم که در معرض آن نوسانات قیمتی آن ارز دیجیتال هم قرار می گیریم.

بیشتر بخوانید: آموزش تصویری شارژ کیف پول بایننس

بطور مثال ممکن است که ما امروز ارز دیجیتال BMB را با قیمت 500 دلار به ازای هر واحد خریداری کنیم، 10 واحد بخریم و داخل همان صرافی بایننس استیک کنیم با این مضمون که ظرف یک سال آینده 6 درصد سود تخمینی سالانه دست می آوریم، خب ظرف یک سال آینده درست است که 6 درصد سود سالانه بدست می آوردیم اما ممکن است قیمت خود ارز BMB ظرف این بازه زمانی مثلا 250 دلار یا 300 دلار شود (نوسان قیمت ارز)!!! اگر هم رشد کند ما در اینجا موفق به کسب سود 2 برابری یا سود مرکب شده ایم، اما این ریسک قیمی که به آن اشاره کردیم را نیز نمی توان نادیده گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا