آموزش بورس

ارزش سهام عدالت امروز

مقدمه

همانطور که می دانید سهام عدالت در واقع باقی مانده سهام دولت در برخی از شرکت ها است که به منظور فقر زدایی به مردم واگذار شده است. البته تنها برخی از افراد جامعه مشمول این طرح بوده اند. به هر ترتیب چندی پیش لایحه آزاد سازی سهام عدالت به تصویب رسیده و مردم می توانستند مطابق میل خود ، سهام عدالت خود را در سبد سرمایه یا پرتفوی خود مدیریت کنند. به همین دلیل شاید برای آن دسته از افرادی که سهام خود را آزاد کرده اند، قیمت روز و ارزش سهام عدالت اهمیت بالایی داشته باشد. به همین دلیل در ادامه به بررسی ارزش سهام عدالت امروز می پردازیم.

ارزش سهام عدالت امروز دوشنبه 28 مهر چقدر است؟

در ادامه این مقاله می توانید قیمت روز و ارزش سهام عدالت امروز دوشنبه 28 مهر 99 را طبق آخرین به روز رسانی های تابلوی بورس مشاهده بفرمایید. در ادامه نیز برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات طرح سهام عدالت با ما همراه باشید.

نام شرکت سهامی قیمت پایانی هر سهم(تومان) تعداد سهم هر سهامدار 
فارس  2910 1168
شگویا 1378 49
شاوان 11058 5
دانا 658 45
بنیرو 5537 3
رمپنا 1938 143
اخابر 1740 244
کگل 1760 107
حکشتی‌ 3770 80
فولاد 1548 1276
فولاژ 2687 48
فخوز 3526 116
ساراب 1237 9
ورنا 974 3
حپترو 2996 1
کچاد 1623 237
وپست 1006 16
مارون 13527 49
شپنا
1862
208
شتران 1578 627
شبندر 3800 117
بسویچ 4092 9
وبملت 543 305
وبصادر 401 1427
خاور 670 61
وتجارت 321 1822
 فایرا 2045 32
شراز 11056 4
جم 4690 42
فملی 2485 463
سدشت 3793 8
بفجر 3401 38
وتوصا 1104 12
 شبریز 3456 41
خساپا 267 36
لکما 1116 22
بترانس 3429 3

سهام عدالت چیست؟

در این مقاله به ذکر ارزش سهام عدالت امروز پرداختیم. اما شاید بسیار از مردم هنوز ابهامات و سوالاتی در خصوص سهام عدالت داشته باشند. به همین دلیل لازم می دانیم تا در ادامه به توضیح و شرح چیستی سهام عدالت بپردازیم. در پاسخ به سوال سهام عدالت چیست باید اشاره کنیم که سهام عدالت در واقع سهامی است که توسط دولت به مردم ( مشمولین ) اعطا شده است.

به عبارت دیگر و در شرحی ساده تر باید اشاره کنیم که در میانه دهه ۱۳۸۰ دولت سهام خود را در ۴۹ شرکت بین مردم تقسیم کرد. طبق تقسیم سهام دولت در 49 شرکت میان مردم، ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول دریافت سهام عدالت شدند. در سال ۱۳۸۴ و در پی تفسیر جدید رهبر جمهوری اسلامی ایران از اصل ۴۴ قانون اساسی، سیاست‌ های کلی اصل ۴۴ ابلاغ شد.

اصل ۴۴ خصوصی سازی برخی فعالیت‌ های اقتصادی را مجاز می ‌شمرد. یکی از این موارد گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به منظور تامین عدالت اجتماعی بود. با آن تفسیر و این ابلاغیه و مجوز رهبر ایران، دولت تصویب کرد که سهام ۴۹ شرکت دولتی مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی را در چارچوب سهام عدالت و با اهداف مشخصی به مشمولان این طرح واگذار کند.

اما هدف های واگذاری سهام دولت در میان مردم عبارتند از:

 

  • تامین عدالت اجتماعی
  • فقر زدایی
  • گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران
  • و غیره.

هر چند که قرار بود شش دهک درآمدی نخست جامعه مشمول این طرح شوند اما در عمل دهک‌ های درآمدی به کنار گذاشته شد و دهک  های جمعیتی مبنای عمل به این قانون شدند به این معنا که فارغ از درآمد افراد، گروه‌ های شغلی و صنفی و … مشمولان طرح وا گذاری سهام عدالت قرار گرفتند.

لیست شرکت های بورسی سهام عدالت

همانطور که گفته شد در طرح سهام عدالت باقی مانده سهام دولت در 49 شرکت بورسی در میان مردم تقسیم شد. اما بسیاری از مردم حتی نمی دانند که این 49 شرکت کدام شرکت ها هستند. اما اگر قصد معامله سهام عدالت خود را در بازار معامله دارید بد نیست تا با این شرکت ها نیز آشنا شوید. در ادامه لیست کاملی از شرکت های بورسی سهام عدالت برای شما ارائه شده است.

  • فارس (صنایع‌ پتروشیمی خلیج فارس)
  • شگویا (پتروشیمی ‌شهید تندگویان)
  • حکشتی‌ (کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران)
  • شاوان (پالایش نفت لاوان)
  • دانا (بیمه دانا)
  • بنیرو (شرکت نیرو ترانس)
  • رمپنا (شرکت مپنا)
  • اخابر (مخابرات ایران)
  • فولاد (شرکت فولاد مبارکه اصفهان)
  • شبندر (شرکت پالایش نفت بندر عباس)
  • فولاژ (فولاد آلیاژی ایران )
  • فخوز (شرکت فولاد خوزستان)
  • مارون (پتروشیمی مارون)
  • ساراب ( سیمان داراب )
  • ورنا (سرمایه گذاری رنا)
  • حپترو (حمل و نقل پتروشیمی)
  • کچاد (شرکت چادرملو)
  • وپست (شرکت پست)
  • مارون (پتروشیمی مارون)
  • شتران (پالایش نفت تهران)
  • بسویچ (شرکت پارس سویچ)
  • شراز (پالایش نفت شیراز)
  • وبصادر ( بانک صارات ایران)
  • وتجارت (بانک تجارت)
  • وبملت (بانک ملت)
  • خاور ( ایران خودرو)
  • وتجارت (بانک تجارت)
  • شراز (پالایش نفت شیراز)
  • فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)
  • سدشت (سیمان دشتستان)
  • و غیره.

چه کسانی مشمول دریافت سهام عدالت هستند؟

با تب و تاب گرفتن اخبار مربوط به سهام عدالت و موضوع آزاد سازی سهام عدالت بسیار از افراد سوالاتی در این خصوص دارند که چه کسانی مشمول دریافت سهام عدالت هستند؟ یا از کجا بدانیم که آیا مشمول سهام عدالت هستیم یا خیر. در پاسخ به این سوال باید اشاره کنیم که برای کسب اطلاع در این خصوص که آیا شما مشمول دریافت سهام عدالت هستید یا خیر می توانید به سامانه سهام عدالت مراجعه کنید.

همه مردم می ‌توانند وارد سامانه سهام عدالت شوند. اگر توانستید وارد سامانه بشوید، یعنی شما مشمول دریافت سهام عدالت هستید و یا سهام دارید. اما اگر در این سامانه اجازه ورود به شما داده نشد و یا کد ملی شما شناسایی نشد این بدان معناست که شما مشمول دریافت سهام عدالت نیستید.

پیشنهاد می شود: معرفی کارگزاری جهان سهم

چرا همه افراد مشمول دریافت سهام عدالت نیستند؟

 

همانطور که گفته شد در طرح واگذاری سهام دولت در 49 شرکت بورسی حدود 42 میلیون از افراد جامعه مشمول دریافت سهام عدالت شدند. اما در اینجا این سوال مطرح است که چرا بعضی از افراد جامعه مشمول دریافت سهام عدالت نشدند؟ و یا چه کسانی مشمو دریافت سهام عدالت نیستند؟. در پاسخ به این سوال باید اشاره کنیم که سهام عدالت با الویت قرار دادن افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی آغاز شد. اما در نهایت گروه ‌های زیادی از اقشار جامعه مشمول دریافت آن شدند.

بر اساس آمار ها در سال ۱۳۸۵ که طرح سهام عدالت کلید خورد جمعیت کشور حدود ۷۰ میلیون نفر بود که از این تعداد ۴۹ میلیون نفر سهامدار سهام عدالت شناخته شدند. بنابراین در حال حاضر با توجه به جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفری کشور، بیش از ۳۰ میلیون نفر سهام عدالت ندارند. با افزایش تورم و وجود مشکلات معیشتی بسیاری از افراد مایلند بدانند که آیا امکان ثبت نام مجدد در هام عدالت وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال باید اشاره کنیم که در حال حاضر امکان ثبت نام در سهام عدالت وجود ندارد. اما حسن شجاعی، نماینده منتخب مردم ابهر، خرم‌ دره و سلطانیه در یازدهمین مجلس شورای اسلامی طی نامه ‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور، اضافه شدن سه گروه دیگر از اقشار جامعه شامل باز ماندگان، اضافه ‌شدگان و جا ماندگان سهام عدالت به جمع مشمولان این سهام را خواستار شد.

از آنجایی که موضع سازمان خصوصی ‌سازی در خصوص ثبت نام جدید این است که باید قانون برای آن تصویب شود، به نظر می ‌رسد شاید در آینده قانونی برای ثبت نام گروه ‌های جدید در مجلس تصویب شود. اما متاسفانه در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد.

مبلغ سهام عدالت چقدر است؟

مبلغی که در زمان تخصیص سهام عدالت به سهام داران داده شده  بین ۳۰۰ هزار تا یک میلیون تومان برای هر فرد متغیر است. همچنین لازم به ذکر است که سهام عدالت اکثر کسانی که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند معادل یک میلیون تومان و برای دیگر سهامداران این مبلغ کمتر است. بر اساس این طرح مشمولان ابتدا ۵۰۰ هزار تومان و بعد تا یک میلیون تومان سهام عدالت در اختیارشان قرار گرفت.

همچنین در این طرح هزینه خرید این سهام از محل سود سهام کسر شد تا افراد مشمول طرح که در ۱۸ مرحله شناسایی شده بودند و تعداد آنها به روایتی تا ۴۶ میلیون نفر می ‌رسید، صاحب سهامی شوند که نمی‌ دانستند دقیقا سهام چه شرکتی است و البته اجازه خرید و فروش آن را هم نداشتند.

پرداخت سود سهام عدالت به چه صورتی است؟

در پاسخ به این سوال باید اشاره کنیم که پرداخت سود سهام عدالت به دارندگان سهام از محل سود شرکت های بورسی می باشد. در سال ‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ در مجموع به سه گروه از مشمولان سهام عدالت سود پرداخت شد. اما از سال ۱۳۸۷ پرداخت‌ ها متوقف شد. زیرا بر اساس قانون اولا باید سود بعد از پایان پرداخت اقساط آغاز می ‌شد و دوم اینکه سود سهام عدالت باید از محل سود شرک ت‌ها پرداخت می‌ شد، نه از بودجه عمومی دولت.

آزاد سازی سهام عدالت به چه معناست؟

همانطور که گفته شد در طرح واگذاری سهام عدالت در واقع مردم سهامدار باقی مانده سهام دولت در شرکت های بورسی شدند. اما همانطور که گفته شد تا قبل از این مردم در خصوص شرکت بورسی که سهام آن را دارند، میزان سهام و موارد دیگر هیچ اطلاعاتی نداشتند. به عبارت دیگر مردم نمی توانستند مدیریت امور مربوط به سهام خود را مدیریت کرده و حق معامله و خرید و فروش آن را نیز نداشتند.

اما با مطرح شدن طرح آزاد سازی سهام عدالت شرایط کمی با سال های قبل تفاوت دارد. در این طرح که با موافقت رهبر جمهوری اسلامی نیز همراه شد، مردم و دارندگان سهام عدالت می توانسند با مراجعه به سایت و سامانه سهام عدالت، نسبت به آزاد سازی آن اقدام کنند. منظور از آزاد سازی ، اعطای اختیار تمام به سهام داران برای نگه داری ، معامله و خرید و فروش سهام خود می باشد.

در این طرح همچنین افرادی که تمایلی به آزاد سازی سهام خود نداشتند می توانستند مدیریت امور مربوط به سهام خود را مانند قبل به دولت واگذار کنند. و در موعد های مشخص سود حاصله از معاملات را دریافت کنند. این طرح با استقبال زیادی همراه شد و بسیاری از مردم نسبت به آزاد سازی سهام عدالت اقدام کرده و بسیاری از بانک ها نیز با پرداخت مبالغی مبتنی بر ارزش روز سهام عدالت، سهام سهامدارانی که مایل به فروش سهام خود بودند را خریداری کردند. در طرح آزاد سازی سهام عدالت مردم پس از انتخاب سهام از میان ۴۹ شرکت سرمایه پذیر دولتی، دارندگان آن سهام می‌ توانستند سهام خود را در بورس بفروشند یا نزد خود نگاه دارند. از این که تا انتهای مقاله ارزش سهام عدالت امروز با ما همراه بودید از شما سپاس گزاریم.

پیشنهاد می شود: ارزش سهام پالایشی یکم امروز

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا