آموزش بورس

چگونه برگه ی سهام را وارد پرتفوی کنیم؟

در سالیان گذشته که خرید و فروش سهام به صورت آنلاین وجود نداشت مردم برای سرمایه گذاری در بورس سهام های خود را به صورت برگه ای (کاغذی) خریداری میکردند و برای فروش سهام های خود باید به صورت حضوری به کارگزاری ها مراجعه میکردند اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و افزایش سطح سواد جامعه این سهام ها به صورت آنلاین معامله شدند که روشی مفیدتر و بهتر در مقایسه با سهام برگه ای میباشد. اگر نمی دانید چگونه سهام کاغذی خود را بفروشیم در ادامه تبدیل سهام کاغذی به آنلاین آموزش داده می شود.

نحوه انتقال برگه سهام به پرتفوی

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا میتوانیم سهام های برگه ای خود را پیگیری کرده و سپس تبدیل به آنلاین کنیم؟ بله، با در دست داشتن سهام برگه ای خود میتوانید بامراجعه به کارگزاری ها سهام خود را به کارگزاری ها انتقال داده و نسبت به فروش آنها اقدام کرده یا اینکه تبدیل به آنلاین کنید و این سهام ها را به پرتفوی شخصی خود انتقال دهید.
با ما همراه باشید تا نحوه ی پیگیری سهام های برگه ای و تبدیل آنها به آنلاین را خدمت شما سهامداران عزیز ارائه دهیم.

نحوه انتقال سهام برگه ای به دارایی سهام آنلاین

برای تبدیل برگه سهام کاغذی به آنلاین ابتدا باید کد بورسی داشته باشید زیرا تمامی افرادی که قصد سرمایه گذاری در بورس را دارند در گام نخست باید کد بورسی دریافت کنند. برای دریافت کد بورسی باید در سامانه ی سجام ثبت نام کرده و احراز هویت شوید پس از ثبت نام در سامانه ی سجام یک کد پیگیری سجام برای شما ارسال میشود پس از دریافت این کد به کارگزاری مراجعه کرده و احراز هویت شوید پس از انجام تمامی مراحل بالا کد بورسی برای شما ارسال میشود. به این کد،کد سهامداری هم گفته میشود. پس از دریافت کد بورسی میتوانید وارد سامانه سمات شده و سهام های قدیمی خود را استعلام بگیرید. اگر کد بورسی شما قدیمی است خواندن مقاله (برای فعال سازی کد بورسی قدیمی چه کنیم؟) می تواند به شما کمک کند.

آموزش گام به گام ثبت نام در بورس به صورت تصویری

برای دریافت استعلام از دارایی های خود باید به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.com مراجعه کنید و در قسمت گزارش دارایی، دارایی خود را استعلام بگیرید.

گزارش دارایی های شما

 

نحوه ی تبدیل سهام برگه ای به آنلاین

مراحل انتقال سهام کاغذی به کارگزاری و یا تبدیل آنها به آنلاین در تمام کارگزاری ها مشابه میباشد فقط ممکن است کمی تفاوت در منوی آنها وجود داشته باشد و هچنین برای این کار باید کارگزار ناظر سهام برگه ای را به کارگزار فعلی خود تغییر دهید که مراحل آن به شرح زیر میباشد:

  1. در مرحله ی اول در سامانه ی آنلاین کارگزاری ثبت ورود کنید
  2. پس از ورود به سامانه به قسمت پروفایل رفته
  3. بر روی گزینه ی تغییر کارگزار ناظر کلیک کرده
  4. در قسمت کارگزار ناظر نماد سهام کاغذی خود را وارد کرده و ثبت کنید
  5. ممکن است نیاز باشد فایل مربوط به گزارش دارایی را در این قسمت بارگذاری کنید.
  6. چند روزی طول می کشد تا درخواست شما بررسی و تایید شود
  7. پس از تایید نماد برگه ی سهام وارد شده، سهام برگه ای شما یعنی همان دارایی شما به پرتفوی کارگزاری انتقال می یابد و سهام برگه ای شما تبدیل به آنلاین خواهد شد.

 

آموزش تصویری تغییر کارگزار ناظر برای افزودن سهام برگه ای به پرتفوی 

  • ورود به سامانه ی آنلاین کارگزاری و انتخاب گزینه تغییر کارگزار ناظر

انتقال سهام قدیمی به پرتفوی

  • نام نماد مورد نظر را وارد کنید

انتقال برگه سهام به پرتفوی

  • گزارش دارایی را در قسمت فایل برگه سهام بارگذاری کنید. (آموزش استعلام دارایی در بالا)

انتقال سهام های قدیمی به پنل کارگزاری

 

نحوه فروش سهام کاغذی قدیمی

بعد از تبدیل برگه های سهام قدیمی به آنلاین یعنی بعد از اینکه سهام کاغذی به آنلاین تبدیل شد می توانید آن را مانند دیگر سهام موجود در پرتفوی به فروش برسانید.

 

نکات مهم در انتقال سهام قدیمی به پرتفوی

  • ممکن است شرکتی که شما سهام برگه ای آن را خریداری کرده اید هنوز بورسی یا فرابورسی نشده باشد در این صورت شما نمی توانید برگه سهام را وارد پرتفوی خود نمایید. پس در گام اول باید بررسی کنید شرکتی که سهام آن را از طریق کارگزاری ها یا پذیره نویسی خریداری کرده اید در بورس یا فرابورس عرضه شده است یا خیر.
  • باید نماد مربوط به سهام برگه ای خود را در بورس یا فرابورس پیدا کنید برای این کار یک سرچ ساده کافی است. به عنوان مثال اگر سهام سهام شرکت خودروسازی ایران خودرو را به صورت کاغذی خریداری کرده اید باید نام نماد آن یعنی “خودرو” را بدانید.
  • بعد از چک کردن این موارد می توانید برای دریافت کد بورسی و انتقال برگه سهام کاغذی به پرتفوی در کارگزاری ای مختلف (تبدیل سهام کاغذی به آنلاین) اقدام کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا