آموزش بورس

منظور از سفته بازی در بورس چیست؟ سفته بازان روی چه سهم هایی تمرکز می کنند؟

یکی از عناوینی که در بازارهای مالی و حتی در زندگی روزمره با آن برخورد کرده ایم سفته بازی است. در این پست قصد داریم که به مفهوم واقعی کلمه ” سفته بازی” بپردازیم و بگوییم که ” منظور از سفته بازی در بورس چیست؟ ” کلمه سفته بازی، بار منفی با خود به همراه دارد و حکایت از افراد سودجو و زیرک را دارد که سعی می کنند حتی در اوضاع نابسامان اقتصادی هم سود کسب کنند.

مواردی که در این پست مورد بررسی قرار میگیرند:

  • سفته باز کیست؟
  • منظور از سفته بازی در بورس چیست؟
  • در چه سهام هایی سفته بازی میشود؟

سفته باز کیست؟

سفته باز کیست؟
سفته باز کیست؟

به منظور پاسخگویی به سوال ” منظور از سفته بازی در بورس چیست؟ ” باید به مفهوم سفته باز برسیم. سفته باز در واقع سعی در کسب سود در نوسانات و با معامله اوراق مشتقه که ارزش مستقلی از خود ندارند را دارند. سفته باز کسی است که دست بر روی اوراقی میگذارد که ارزش آن ها، به ارزش اوراق بهادار، کالا، شِمش یا ارز اصلی وابسته است. سفته بازها در واقع سودهای بسیار بالایی بدست می آورند و ریسک بسیار بالایی در معاملات آن ها وجود دارد. سفته بازها نسبت به سرمایه گذاران دیگر در بازه زمانی کوتاه تری معاملات خود را انجام میدهند.


منظور از سفته بازی در بورس چیست ؟


شرکت هایی که سرمایه کمتری دارند و یا تعداد سهام هایش کم باشد قابلیت نوسان بیشتری را دارند و سفته بازان در این سهام ها بیشتر معامله می کنند زیرا میتوانند از نوسانات قیمتی آن سود خوبی بدست آورند. سفته بازی در سهام ها از ریسک و ضرر بسیاری برخوردار است اما میتوان از این سفته بازی ها سود بسیار خوبی را بدست آورد. سرمایه گذاران معمولی افرادی هستند که تنها از سودهای معقول استقبال می کنند اما سفته بازان سود های بسیار زیادی را خواهان هستند که ریسک بسیار زیادی را هم به همراه دارد. سفته بازی در اصل با استفاده از نوسانات قیمتی است. میتوان گفت که سفته بازی در بازار بورس و فرابورس در حد معمول و کافی لازم است. به فرض مثال وجود سفته بازی در حد معمول در بازار منجر به تعدیل عرضه و تقاضا و تامین نقدینگی میشود. اما زمانی که سفته بازی بیش از حد لازم در بورس اتفاق می افتد منجر به یجاد نارضایتی در معامله کنندگان و سرمایه گذاران و همینطور ایجاد حباب در قیمت‌ها و نوسانات شدید قیمت‌ها (Market Volatility) میشود.


در چه سهام هایی سفته بازی میشود؟

در چه سهام هایی سفته بازی میشود؟
در چه سهام هایی سفته بازی میشود؟

در بازار بورس و فرابورس سهام هایی هستند که پتانسیل خوبی برای سفته بازی دارند. سفته بازی معمولا در سهام های بنیادی اتفاق می افتد. سهام هایی که بنیادی هستند اما گمنام هستند و توجه سرمایه گذاران و سهامداران به آن ها جلب نشده است. سهم هایی که حجم مبنای کمی دارند مورد توجه سفته بازان قرار می گیرد چرا که قیمت سهام را میتوانند به سادگی افزایش دهند و از نوسانات قیمتی آن استفاده کنند و سود بسیار بدست آورند. سهام هایی که سفته بازان انتخاب میکنند در واقع رشد خیلی غیر عادی را تجربه می کنند و حداکثر تا 2 ماه این سهم ها به رشد غیر عادی خود ادامه میدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا