آموزش بورس

سامانه سجام چیست؟ چگونه در سجام ثبت نام و احراز هویت کنیم؟

مقدمه

ثبت اطلاعات در بازار بورس و اوراق بهادار تهران بعضی از مفاهیم و اصطلاحات جزو ضروری ترین مفاهیم در بازار محسوب می شوند. به عبارتی اگر شما جزو دسته افرادی باشید که علاقه دارید تا وارد بازار بورس شده و در آن سرمایه گذاری کنید، قطعا برخی از اصطلاحات بورسی هستند که با آن ها سر و کار خواهید داشت. برای مثال کد بورسی، سامانه سجام و مواردی از این قبیل. اما سامانه سجام چیست؟ ثبت نام در این سامانه برای تمامی افرادی که قصد ورود به بازار بورس را دارند الزامی می باشد، به همین دلیل می بایست توضیحاتی در خصوص این سامانه ( سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان ) خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. با ما در ادامه همراه باشد.

در پاسخ به سوال سامانه سجام چیست؟ باید اشاره کنیم که سامانه سجام یا همان سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان توسط شرکت «سپرده ‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه» و زیر نظر سازمان بورس با هدف ایجاد سامانه یکپارچه، فراگیر و ارائه خدمات بهتر و سریع ‌تر به سرمایه ‌گذاران در بازار بورس ایجاد شده است. در ادامه برای آشنایی بیشتر با سجام و نحوه ثبت نام و احراز هویت در آن با ما همراه باشید.

پیشنهاد می شود: آشنایی با شرکت سبدگردان هدف

سامانه سجام چیست؟

همانطور که اشاره کردیم سامانه سجام یا سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان به منظور ایجاد یکپارچگی و خدمات فراگیر به مشتریان و سرمایه گذاران در بازا بورس ایجاد شده است. ثبت نام در این سامانه در واقع یکی از قدم های اولیه برای ورود به بازار بورس می باشد. همه افراد حقیقی و حقوقی که قصد ورود به بازار بورس و شروع فعالیت در آن را دارند در قدم های ابتدایی کار می بایست در این سامانه ثبت نام کنند. در پاسخ به این سوال که سامانه سجام چیست؟ باید اشاره کنیم که بازار بورس از ابتدای پیدایش تا کنون مسیر های مختلفی را پیموده و تغییرات زیادی نیز کرده است.

یکی از مهم‌ترین تغییرات این بازار با ورود تکنولوژی به وقوع پیوست که در سال ۱۳۸۴ پس از تصویب مقررات بازار ها و نهاد های مالی در مجلس شورای اسلامی ایجاد شد. پس‌ از آن روند تغییرات از خرید و فروش حضوری و تلفنی سنتی به سمت حساب‌ های آنلاین و انجام معاملات به ‌صورت الکترونیکی کشیده شده است. به‌ طوری‌ که در حال حاضر این موضوع به یک امر عادی در معاملات بازار بورس تبدیل شده و رقابت بین کارگزاری‌ ها در گسترش ظرفیت سامانه جهت پذیرش مشتریان جدید است.

مزیت مهم سامانه سجام

یکی از موضوعاتی که تا چندی پیش کماکان رویه ‌های سنتی خود را حفظ کرده بود شیوه ‌های پرداخت سود توسط شرکت‌ های سهامی و رویه ‌های ثبت ‌نام در نهاد های مالی مختلف همچون کارگزاری ‌ها، صندوق های سرمایه ‌گذاری و غیره بود. سامانه بورسی سجام برای برطرف کردن همین مشکل ایجاد شد. به عبارت دیگر شکل گیری سامانه سجام در بازار بورس به منظور ایجاد یکپارچگی در بازار، معاملات، صندوق های سرمایه گذاری بوده است. البته این موضوع به خوبی بعد از ایجاد سامانه یکپارچه سجام اتفاق افتاده است.

راهنمای ثبت نام در سامانه سجام

در پاسخ به سوال سامانه سجام چیست؟ اشاره کردیم که سجام مخفف «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» است که توسط شرکت «سپرده ‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه» و زیر نظر سازمان بورس با هدف ایجاد سامانه یکپارچه، فراگیر و ارائه خدمات بهتر و سریع ‌تر به سرمایه ‌گذاران ایجاد شده است. هر سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در بازار بورس می بایست به سامانه ثبت ‌نام سجام  مراجعه کرده و اطلاعات خواسته‌ شده را وارد کند.

اما اگر شما از افراد تازه وارد در بازار بوس بوده و اطلاعاتی در خصوص نحوه ثبت نام و احراز هویت در این بازار ندارید، باید اشاره کنیم که برای شروع سرمایه گذاری می بایست به سایت سامانه سجام مراجعه کرده و اطلاعات خواسته شده را پر کنید تا احراز هویت شما تکیمل شود. بعد از احراز هویت در سامانه سجام که با توجه به مدارک هویتی شما انجام می شود، شما قادر خواهید بود تا وارد مراحل بعدی شوید. اما توجه داشته باشید که ثبت نام در سامانه سجام به آسانی و با استفاده از وبسایت رسمی انجام می شود. در ادامه سعی داریم تا راهنمای کاملی در خصوص نحوه ورود و ثبت نام در این سامانه برای شما عزیزان ارائه دهیم.

در حال حاضر، این سایت فقط جهت ثبت ‌نام اولیه سرمایه ‌گذاران کاربرد دارد. بنابراین باید در مرحله اول با مراجعه به این سایت، اطلاعات هویتی، بانکی، بورسی و سکونت خود را طبق مراحل خواسته‌ شده و به ترتیب پر کنید. در واقع مخزن و مرجع اصلی داده ‌ها و اطلاعات سرمایه ‌گذاران بازار بورس در این سایت ذخیره می ‌گردد. پس از نهایی کردن ثبت‌ نام اولیه و ثبت ‌نام نهایی می‌ توانید با مراجعه به این سایت، اطلاعاتتان را مشاهده کرده و حتی آنها را ویرایش کنید.

مراحل ثبت نام در سجام

  • وارد سامانه سجام شوید
  • شماره تلفن همراه در دسترس خود را وارد کنید
  • کد تایید برای شما ارسال می شود
  • کد تایید را در کادر وارد کنید
  • اصیل یا نماینده قانونی خود را انتخاب کنید
  • هزینه ثبت نام به مبللغ 10 هزار تومان را پرداخت کنید
  • فرم ثبت نام را تکمیل کنید
  • شماره شبا خود را به درستی وارد کنید
  • منتظر پیامک تایید برای استعلام باشید
  • نوع احراز هویت حضوری یا غیر حضوری را انتخاب کنید
  • مرحله آخر نیز احراز هویت می باشد.
  • بعد از احراز هویت کد بورسی خود را دریافت خواهید کرد.

در این مقاله به یکی از پر تکرار ترین سوالات افراد تازه وارد به بازار یعنی سامانه سجام چیست؟ پرداختیم. همچنین در ادامه راهنمای کامل و جامعی نیز در خصوص این سامانه و نحوه ثبت نام و احراز هویت در آن نیز ارائه کردیم. اما شاید هنوز برخی از شما سوالات و ابهاماتی در خصوص مزیت های این سامانه داشته باشید. مزایای سامانه سجام چیست؟

مزایای سامانه سجام چیست؟

در قسمت قبلی توضیحاتی در خصوص سامانه سجام ارائه شد. اما مزیت های ثبت نام در سامانه سجام چیست؟ در ادامه به صورت خلاصه و فهرست وار به بررسی مزیت های سامانه سجام می پردازیم:

  • دسترسی به ‌تمام سرویس ‌های بازار سرمایه مانند تغییر کارگزار ناظر
  • ثبت ‌نام آسان در کارگزاری ‌ها و صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری
  • ثبت اطلاعات تمامی افراد سرمایه گذار در بورس
  • ایجاد بستری عادلانه برای تمام فعالان بازار
  • سامانه جامع و یکپارچه مشتریان
  • نظارت بیشتر بر بازار بورس
  • دریافت بی ‌دغدغه سود مجامع
  • امکان ویرایش سریع اطلاعات
  • و غیره.

امیدواریم که مطالعه این مقاله و این مطلب بتواند راهنمای مناسبی برای شما عزیزان به جهت ورود به بازار بورس باشد. از این که تا پایان مقاله سامانه سجام چیست؟ با ما همراه بودید، از شما سپاس گزاریم. همچنین مطالعه مقاله زیر نیز به شما عزیزان توصیه می شود.

پیشنهاد می شود: معرفی شرکت سبدگردان آبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا