آموزش بورس

روش های سرمایه گذاری در بورس ایران

مقدمه

زمانی، سپرده گذاری در بانک، بهترین سرمایه گذاری در ایران به شمار می ‌رفت. اما اکنون و به واسطه وجود تورم‌ های بالا روز به روز از ارزش سرمایه مردم کاسته می ‌شود. به همین دلیل، افراد زیادی در جستجوی بازار های مختلف برای سرمایه گذاری می‌ گردند تا دست کم، ارزش پولشان حفظ شود. در ایران، بازار های گوناگونی برای سرمایه گذاری وجود دارد. می ‌توان در این زمینه به سرمایه گذاری در مسکن، سرمایه گذاری در ارز، سرمایه گذاری در طلا، سرمایه گذاری در خودرو و بورس اشاره کرد. هر کدام از این بازار ها، مزایا و معایب خود را دارند. در این مقاله به سراغ سرمایه گذاری در بورس می ‌رویم. در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روش های سرمایه گذاری در بورس ایران با ما در بورس فردا همراه باشید.

روش های سرمایه گذاری در بورس ایران

همانطور که گفته شد در این مقاله قصد داریم تا به روش های سرمایه گذاری در بورس ایران بپردازیم. لازم است اشاره کنیم که در بورس به چندین روش می ‌توان به معامله پرداخت. در گذشته که هنوز اینترنت پرسرعت و گوشی ‌های هوشمند در کشورمان ظهور نکرده بودند، معاملات سهام فقط به صورت حضوری انجام می‌ شد. در معاملات حضوری، برای خرید و فروش باید به کارگزاری مراجعه می‌ کردید و پس از تکمیل فرم‌ های ارسال سفارش، کارگزاران سفارش شما را وارد سامانه معاملاتی می ‌کردند. این کار درست مانند این است که برای انتقال مبلغی پول به بانک مراجعه کرده‌اید و پس از پر کردن فرم ‌های مربوطه این خدمات به شما ارائه می‌ شوند. اما حالا با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی در کشور ما نیز روش های نوین جایگزین روش های سنتی شده اند.

پیشنهاد می شود: معرفی کارگزاری دنیای خبره 

پس از ظهور اینترنت پر سرعت و به دلیل محدودیت ‌هایی که سرمایه گذاران برای حضور در شرکت کارگزاری داشتند، معاملات حضوری جای خود را به معاملات اینترنتی و آنلاین دادند. البته هنوز بسیاری از سرمایه گذاران قدیمی در ساعت‌ معاملات (۸:۳۰ الی ۱۲:۳۰) در شرکت ‌های کارگزاری حضور دارند و معاملات خود را به صورت حضوری انجام می ‌دهند. اما در معاملات آنلاین و اینترنتی که عمر آن تقریباً به ده سال می ‌رسد، افراد نیازی به حضور در شرکت کارگزاری ندارند.

کارگزاری برای هر یک از مشتریان خود یوزر و پسورد تعریف می‌ کند. به این ترتیب، سرمایه گذاران می ‌توانند وارد سامانه معاملاتی آن کارگزار شوند و در هر جای ایران، مستقیم اقدام به خرید و فروش سهام نمایند. با وجود این‌که معاملات آنلاین و معاملات اینترنتی از نظر معنایی به هم شباهت دارند اما در واقع متفاوت از یکدیگر عمل می ‌کنند و هر کدام یوزر و پسورد خود را دارند.

در معاملات اینترنتی، شما درخواست خرید و فروش سهام را وارد می ‌کنید و این درخواست به کارگزاری ارسال می‌ شود. اگر کارگزاری با درخواست شما موافقت کند، آن سفارش را برای انجام به هسته معاملات ارسال می ‌کند. اما در معاملات آنلاین، دیگر کارگزاری در انجام سفارش نقشی ندارد و سفارش ‌ها بدون دخالت کارگزاری به هسته معاملات ارسال و انجام می‌ شوند. این روزها معاملات آنلاین طرفداران بیشتری از معاملات اینترنتی دارند چون سریع ‌تر انجام می ‌شوند و نیازی به تأیید کارگزاری ندارند. معاملات آنلاین در بستر اپلیکیشن‌ های موبایلی نیز ارائه شده ‌اند. شما می ‌توانید آنها را روی موبایل خود نصب کنید و به خرید و فروش سهام بپردازید.

روش های سرمایه گذاری در بورس

در اینجا لازم است اشاره کنیم که نوع دیگری از معاملات هم هستند که به صورت تلفنی انجام می ‌شوند. در این شیوه که بیشتر ویژه مشتریان پر معامله و سرشناس کارگزاران است، سرمایه گذار طی یک تماس تلفنی با شرکت کارگزاری، سفارش خود را ارائه می ‌دهد و کارگزاری آن سفارش را وارد سامانه معاملات می‌ کند. در نتیجه پس از این که کد بورسی خود را دریافت کردید به چهار روش می ‌توانید به سرمایه گذاری در بورس بپردازید. به عبارت دیگر روش های سرمایه گذاری در بورس ایران عبارتند از:

  •  معاملات حضوری
  •  معاملات آنلاین
  •  معاملات اینترنتی
  •  معاملات تلفنی

اصول سرمایه گذاری در بورس

در قسمت های قبلی این مقاله به بررسی روش های سرمایه گذاری در بورس ایران پرداختیم. گفتیم که امروز سرمایه گذاران با 4 روش متنوع می توانند در بورس سرمایه گذاری کنند. اما بد نیست تا در ادامه به نکاتی در خصوص اصول سرمایه گذاری در بورس نیز توجه داشته باشید. در این خصوص لازم است اشاره کنیم که بورس بازاری قانون ‌مند است که برای ورود به آن و انجام معامله باید این قوانین را آموزش ببینید. در غیر این ‌صورت و بدون آموزش دیدن ممکن است برای بار اول یا حتی دومین بار به صورت شانسی سود کنید اما در مرتبه سوم با یک ضرر همه آن سود ها و بخشی از اصل سرمایه شما سوخت خواهد شد. پس چرا از همان اول کار اصولی را انجام ندهیم؟

نکات مهم در خصوص سرمایه گذاری در بورس

حرفه ‌ای شدن در بورس نیاز به زمان و پشتکار دارد. در بورس می ‌توان میلیاردر شد اما این اتفاق در ظرف یک شب روی نمی ‌دهد. ما در اینجا لازم می دانیم تا به چند نکته لازم و ضروری در خصوص اصول سرمایه گذاری در بورس اشاره کنیم. توجه به این نکات خالی از لطف نمی باشد.

  • در بورس باید تلاش کنید
  • برنامه ریزی داشته باشید
  • ابتدای کار کل سرمایه‌ تان را وارد بورس نکنید
  • از سرمایه اضافه ‌تان برای این کار استفاده کنید
  • به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی تک سهم نشوید
  • کل سرمایه خود را روی سهام یک شرکت سرمایه گذاری نکنید
  • سعی کنید سرمایه خود را بین سهام سه تا پنج شرکت از صنایع مختلف پخش کنید
  • سعی کنید مطالعه کافی داشته باشید و به روز باشید
  • در دوره های آموزشی شرکت کنید
  • مطالعه کنید و آموزش ببینید
  • و غیره.

فراموش نکنید که بازار بورس، بازار تحلیل است و بزرگترین اشتباه، دنبال کردن سیگنال افراد و شبکه ‌های اجتماعی در مورد خرید و فروش سهام است. تلاش کنید که بورس را یاد بگیرید و خودتان تحلیل کنید. در این شرایط، سود قابل قبول و راضی کننده ‌ای را کسب خواهید نمود. بورس هم مانند بازار های دیگر دست‌خوش شایعه‌ و اخبار بی اساس سیاسی و اقتصادی می‌شود؛ باید حواستان به این موضوع هم باشد. ه هر ترتیب در این مقاله به بررسی روش های سرمایه گذاری در بورس ایران پرداختیم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد. از این که تا انتها با ما همراه بودید، از شما سپاس گزاریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا