آموزش بورس

چند روش برای تبدیل حق تقدم به سهم اصلی

حق تقدم ها” ورقه های بهاداری هستند که معمولا پس از افزایش سرمایه “از محل آورده نقدی” بین سهامداران یک نماد توزیع می شوند. در ادامه این مطلب به آموزش نحوه تبدیل حق تقدم به سهم و مدت زمان تبدیل حق تقدم به سهم اصلی می پردازیم که در آخر با هر یک از روش های ذکر شده می توانید گواهینامه حق تقدم را چاپ و تکمیل کنید.

بیشتر بخوانید: آیا خرید سهام حق تقدم خوب است؟

نحوه تبدیل حق تقدم به سهم

به عنوان مثال، اگر شما نمادی مانند “دزهراوی” در پرتفوی خود داشته باشید و در مجمع افزایش سرمایه این نماد، شرکت کنید، پس از مجمع، نمادی با عنوان “دزهروایح” در سبد سهام شما ظاهر می شود که می بایست این نماد را ظرف مهلت 2 ماه پس از بازگشایی، به سهم تبدیل کنید و یا به فروش برسانید.

لازم است که بدانید فرآیند تبدیل حق تقدم به سهام، زمانبر بوده و معمولا چند ماهی طول می کشد. برای تبدیل حق تقدم به سهم در ابتدا باید وارد سامانه my.codal.ir شوید، نماد مورد نظر را قسمت فیلد جستجو، تایپ نماید و اطلاعیه “مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام” رو بیابید.

سپس از همان اطلاعیه که نمونه ای از آن را در تصویر زیر مشاهده می نمایید، شماره حساب شرکت و نام شعبه رو یادداشت کنید و مطمئن شوید که حق تقدم شما هنوز مهلت دارد. توجه کنید که صرفا در مهلت تعیین شده حق واریز پول و تبدیل حق تقدم به سهام رو دارید.

نحوه تبدیل حق تقدم به سهم
نحوه تبدیل حق تقدم به سهم

حال در وبسایت my.codal.ir با جستجوی نما مورد نظر، به دنبال اطلاعیه ای تحت عنوان “درخواست تکمیل مشخصات سهامداران” باشید. چنانچه این اطلاعیه برای نماد مورد نظر شما وجود داشته باشد، در آن نحوه دریافت گواهینامه حق تقدم سهام  توضیح داده شده.

به عنوان مثال اطلاعیه “درخواست تکمیل مشخصات سهامداران” نماد “شصدف” بصورت زیر می باشد.

مثال نحوه تبدیل حق تقدم به سهم
مثال نحوه تبدیل حق تقدم به سهم

بیشتر بخوانید: نحوه فروش حق تقدم استفاده نشد

 

مثال نحوه تبدیل حق تقدم به سهم
مثال نحوه تبدیل حق تقدم به سهم

برخی از شرکت ها این امکان را فراهم کردند که با مراجعه به وبسایت شرکت، با ورود به پرتال سهامداران، گواهینامه حق تقدم سهام رو دریافت کنید.

تبدیل حق تقدم به سهم
تبدیل حق تقدم به سهم

اگر چنین اطلاعیه ای برای نماد شما وجود نداشت و همچنین در وبسایت موفق به دریافت گواهی حق تقدم نشدید، می توانید وارد وبسایت “mybours.com” شوید. شما می توانید در این وبسایت با وارد کردن کد بورسی، کد ملی و شماره تماس و البته انتخاب شرکت، گواهی حق تقدم آن شرکت برای شما نمایش داده می شود و شما می توانید آن را پرینت بگیرید. چنانچه نام شرکت شما در آن لیست موجود نبود، در اطلاعیه های سامانه کدال به دنبال روش دریافت گواهی باشید.

نمونه گواهینامه خام حق تقدم

نمونه گواهینامه خام حق تقدم
نمونه گواهینامه خام حق تقدم

 

چنانچه گواهینامه بصورت خودکار تکمیل نشد، باید قسمت های مربوط به خود را به صورت دستی تکمیل کنید.

نکات مهم در خصوص تکمیل گواهینامه حق تقدم

  • سهامدار باید به ازای هر سهم 100 تومان واریز نماید، آدرس شرکت، شماره حساب و … در همین گواهینامه می توانید مشاهده کنید.
  • حتما توضیحات گواهینامه را با دقت و بصورت کامل مطالعه کنید و نکات درج شده را حتما رعایت کنید.
  • سهامدار عادی و خرد، معمولا باید از طریق “واریز نقدی” حق تقدم رو به سهام تبدیل کنند. قسمت “مطالبات حال شده” مربوط به کسانی است که از شرکت مطالبه ای مانند سود سهام داشته باشد و به جای پرداخت مبلغ، از محل طلب قبلی این ار را انجام میدهند. پس شما اگر از شرکت طلبی ندارید، نباید این قسمت را تکمیل کنید.

در تصویر زیر، چنانچه مطالبه حال شده ای ندارید (از شرکت طلب ندارید) بند 5 را خالی بگذارید.

نکات مهم در خصوص تکمیل گواهینامه حق تقدم
نکات مهم در خصوص تکمیل گواهینامه حق تقدم

همچنین اگر از شرکت مطالبه قبلی دارید، فرم شماره 1 و اگر واریز نقدی انجام داده اید، بعد از واریز مشخصات فیش واریزی را دراین قسمت وارد کنید.

نکات مهم در خصوص تکمیل گواهینامه حق تقدم
نکات مهم در خصوص تکمیل گواهینامه حق تقدم

در مهلت معین شده قانونی، مبلغ را از طریق شعب بانک به حساب شرکت واریز کنید و از رسید واریز یک کپی تهیه کنید و سپس اصل رسید واریز و گواهی حق تقدم را طبق دستورالعملی که در گواهینامه یا در سایت شرکت توضیح داده شده، به آدرسی که در گواهینامه ذکر شده ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا