اخبار بورس

سهام عدالت در بورس چقدر ارزش دارد؟

سهام عدالت نوعی یارانه بود که دولت نهم آن را به تصویب رساند اما تا سال ۱۳۹۵ هیچ گونه سودی برای مردم نداشت اما از سال ۱۳۹۵ به بعد طی چهار سال سود به حساب سهامداران واریز گردید. از سال ۹۹ به بعد سهام عدالت آزاد سازی شد و افراد می‌توانستند با انتخاب روش مستقیم مدیریت سهام خود را در دست داشته باشند اما عده ای دیگر روش غیر مستقیم را انتخاب کردند که در آن مدیریت سهام بر عهده شرکت‌های سرمایه‌گذاری بود. حال در ادامه اخبار کامل سهام عدالت و ارزش آن را در اختیار شما عزیزان قرار میدهیم:

ارزش سهام عدالت در سال 1401

به گزارش ایرنا؛ ارزش سهام عدالت در سال ۱۴۰۰ نوسان زیادی را تجربه کرد، این در حالی است که این بازار از اواسط هفته هفته پایانی اسفند ۱۴۰۰ سمت و سوی دیگری به خود گرفت و توانست بار دیگر به مدار صعودی بازگردد که این روند در نخستین روزهای معاملاتی فروردین ۱۴۰۱ ادامه پیدا کرد.

ارزش سهام یک میلیون تومانی تا قبل از شروع اصلاح بازار سهام در تابستان به بیش از ۳۸ میلیون تومان رسیده بود اما به مرور و قرار گرفتن روند معاملات بورس در فاز اصلاحی از ارزش این سهام در بازار کاسته شد.

آزادسازی سهام عدالت از جمله مسایلی بود که در چند سال اخیر مورد بحث بسیاری از مسوولان قرار داشت، عرضه آن در بورس به عنوان چالشی جدی در بازار مدنظر قرار گرفته بود و فقط در انتظار اجازه رهبر معظم انقلاب بود که در نهایت این اقدام در ۹ اردیبهشت ماه سال گذشته با صدور ابلاغیه‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب آزادسازی و از طریق دو روش با عنوان آزادسازی به روش مستقیم و نیز غیرمستقیم فرصت تصمیم‌گیری را در اختیار مشمولان این سهام قرار داد. بورس روز چهارشنبه هفته اخیر از محدوده یک میلیون و ۵۱۳ هزار واحدی به سطح یک میلیون و ۵۲۱ هزار واحد رسید. شاخص کل بورس در این هفته ۰٫۶ درصد رشد کرد. در پایان معاملات این هفته بازار سهام، ارزش سبد ۵٣٢هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴٩٢هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ١۴ میلیون و ۴۴۴هزار تومان، ٢٧ میلیون و ٢٠٩هزار تومان و ١٣ میلیون و ٣٩٠هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶٠درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ٨ میلیون و ۶۶۶هزار تومان رسیده است.

چرا برخی سود سهام عدالت نگرفتند؟

طبق اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی، دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اطلاعات هویتی و به ویژه اطلاعات بانکی صحیحی ثبت نکرده‌ بودند که امکان واریز سود ۵۰۰ هزار تومانی سهام عدالت برای آنها وجود نداشت اما در این مدت ۳۰۰ هزار نفر نسبت به اصلاح اطلاعات خود اقدام کردند و شماره شبای معتبر این بیش از ۳۰۰ هزار نفر ثبت شد و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سود سال‌های ۹۸ و ۹۹ را یکجا برای این افراد واریز کرد.

یکی از مشکلات که مانع از واریز سود سهام شده این است که برخی از سهامداران ویژه افرادی که اطلاعات آنها از سوی سازمان خصوصی ثبت شده، سجامی نشده‌اند در حالی که‌ مهم‌ترین شرط دریافت سود احراز هویت از طریق سجام بوده‌ است و در صورتی که افرادی که اطلاعات آنها را سازمان خصوصی ارایه داده نسبت به اصلاح شماره شبا و به روز رسانی اطلاعات خود اقدام کنند، می‌توانند سود سال های گذشته را بگیرند .

اما حدود ۳ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت در این چند سال گذشته فوت شده‌اند که فعلا سود سهام عدالت برای متوفیان پرداخت نشده‌ است بنابراین تا امروز حدود ۵ میلیون نفر از بیش از ۴۹ میلیون نفر دارنده سهام عدالت سود دریافت نکرده‌اند. قرار بر این بود که راه‌اندازی سامانه بر خط، وراث سهام عدالت بتوانند بدون نیاز به مراجعه حضوری پروسه انتقال سهام را انجام دهند که فعلا این سامانه پس از گذشت دو سال راه‌اندازی نشده‌است.

در حال حاضر مهم‌ترین دلیل عدم دریافت سود سهام درج و ثبت شماره شبای نامعتبر است. برخی هم هر چند شماره شبای درستی ارایه کرده‌اند اما حساب بانکی آنها مسدود یا راکد شده‌است یا اینکه شماره‌ای از حساب مشترک (دو امضا) ثبت شده‌است. همچنین امکان پرداخت سود به حساب های بلند مدت و ارزی هم وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا