آموزش بورسارز دیجیتال

بهترین ارزهای دیجیتال حوزه دیفای (defi) کدام هستند؟

هر کدام از پروژه های ارز دیجیتال در زمینه های مختلفی کار می کنند، یکسری در زمینه اینترنت اشیا هستند، یکسری دیگر در زمینه فایند استرج (find strength) یا همان فضاهای ذخیره سازی، و یکسری دیگر در حوزه صرافی ها فعالیت میکنند و همینطور حوزه های مختلفی در این زمینه وجود دارد که یکی از حوزه هایی که ظرف تقریبا یکسال و نیم پیش تا به حال خیلی توجه به آن شده، دی فای (defi) یا همان امور مالی غیر متمرکز می باشد. در ادامه به معرفی پنج ارز دیجیتال در حوزه دیفای (defi) می پردازیم.

بیشتر بخوانید: ارزهای دیجیتال مبتنی بر اثبات سهام

بهترین ارزهای دیجیتال حوزه دیفای (defi)

دیفای (defi) مخفف عبارت (Decentralized Finance) است. ما می توانیم این عبارت را بصورت امور مالی غیر متمرکز ترجمه کنیم حالا می تواند یکسری ترجمه های دیگر هم برای این موضوع وجود داشته باشد کلا هر پروژه ای که در زمینه مالی فعالیت داشته باشد آن را در زمینه غیر متمرکز بخواهد پیاده سازی کند ما آن را در زمینه ی دیفای طبقه بندی می کنیم که یک دسته بندی کلی به حساب می آید و خودش نیز دارای چند زیر شاخه می باشد.

یکسری صرافی هایی که بصورت غیر متمرکز کار می کنند نیز در زمینه دیفای طبقه بندی می شوند و پروژه هایی که بصورت استیبل کوین هستند پروزه های که بصورت وام دهی کار می کنند یعنی ما می توانیم بصورت پلتفرم یک وامی را دریافت کنیم و نیاز به هیچ واسطه ای وجود نداشته باشد.

بهترین ارزهای دیجیتال حوزه دیفای (defi) کدام هستند؟
بهترین ارزهای دیجیتال حوزه دیفای (defi) کدام هستند؟

پروژه هایی که در زمینه بیمه کار می کنند یا حتی آن پروژه هایی که یکسری معاملات خاصی تری را در زمینه ی صرافی ها دارند مثل مشتقات که ما انها را بیشتر به عنوان بحث قراردادهای آتی می شناسیم یا حتی آنهایی که مارجین تردینگ را برای ما فراهم می کنند؛ این ها قسمتی از اون طبقه بندی ها و دسته بندی های خاص تر و پر مخاطب هست که در حوزه ی دیفای وجود دارد اما طبیعتا تمام آن ها به اینجا ختم نمی شود یکسری پروژهای دیگر هم هستند که بستر دیفای (defi) را فراهم می کنند.

بهترین ارزهای دیجیتال حوزه دیفای (defi) کدام هستند؟

به عنوان مثال خود شبکه اتریوم بستری است که خیلی از پروژه های دیفای بر بستر این شبکه شکل گرفته است که اگر شبکه ای مثل اتریوم  یا شبکه های مشابه وجود نداشته باشد و بحث قرار دادهای هوشمند را ما اصلا نداشته باشیم، این دسته بندی و این پروژه ها هم کلا حذف می شوند و دسته بندی هایی که برای دیفای هستند اما بطور خاص روی شبکه اتریوم کار می کنند را مشاهده می کنید که باز در اینجا هم همون دسته هایی که قبلتر بهتون گفتم را بخشی از آنها را مشاهده کنید. البته در اینجا یکسری از دسته بندی های خاص ترم هم وجود دارد.

آوه (Aave)، صرافی یونی سوآپ (Uniswap)، پروژه چینلینک (chainlink)، پروژه پنکک سوآپ و پروژه بند پروتکل (band protocol) بهترین ارزهای دیجیتال حوزه دیفای (defi) که ما در ادامه به شرح کامل آنها می پردازیم.

بیشتر بخوانید: بهترین صرافی جایگزین بایننس

1. پروژه آوه (Aave)

که ما قبلا اسم آن را به عنوان پروژه لنت میشنویدیم اما یک ری برندیگ انجام داد و اسم پروژه کلا بصورت آوه تغییر کرد. این پروژه بصورت وام دهی غیر متمرکز کار می کند که یک پروژه قوی و آینده دار می تواند باشد.

2. صرافی یونی سوآپ (Uniswap)

که نماد آن یونی است و بر بستر اتریوم هم خیلی مخاطب دارد که حالا یکی از دلایلی که در شبکه اتریوم ما کارمزد های زیادی را در حال حاضر پرداخت می کنیم یک از آنها بحث معاملاتی زیادی هستش که بر بستری این شبکه بخاطر صرافی های غیر متمرکزی مثل یونی سواپ ایجاد شده این پروژه هم می تواند برای آینده یک مقدار خوب و مناسب باشد و البته کم ریسک اما دقت داشته باشید که صرافی های غیرمتمرکز زیادی ظرف ماه ها و یکی دو سال پیش شکل گرفته است.

3. پروژه چینلینک (chainlink)

نماد آن لینک (link) است این پروژه های بخاطر شرکای تجاری زیادی که دارد می تواند خیلی مناسب سرمایه گذاری باشد و البته در دسته ی کم ریسک ها هم باشد.

بیشتر بخوانید: لیست بهترین صرافی های ایرانی و خارجی

4. پروژه پنکک سوآپ 

این پروژه در زمینه صرافی غیر متمرکز کار می کند، این پروژه بر بستر شبکه بایننس اسمارت چنج (Binance Smart Chain) کار می کند که کارمزد های آن به نسبت شبکه اتریوم و صرافی یونی سوآپ خیلی به صرفه تر است پس ترجیح خیلی از کاربرات این هستش که بر بستر این صرافی خرید و فروش های خودشان را انجام دهند. این پروژه به نسبت پروژه یونی سواپ یک مقدار می تواند شرایطش بهتر باشد و جای رشد بالاتری را داشته باشد ضمن اینکه چند وقت گزینه مارکت پلیست NFT خودش را هم راه اندازی نموده، نماد این پروژه هم کیک می باشد که شما می توانید آن را داخل صرافی های مختلف پیدا کنید.

5. پروژه بند پروتکل (band protocol)

نماد این پروژه (band) است. این پروژه توسط صرافی بایننس (ieo) یا همان عرضه اولیش برگزار شده و داخل لیست سرمایه گذاری بایننس لپ هم قرار گرفته است که حالا این پروژه به نسبت پروژه چینلینک درسته است که شرکای تجاری کمتری دارد اما از طرفی یک مقدار ضعف هایی که در شبکه چینلینک قرار دارد در این شبکه وجود ندارد به این خاطر که این شبکه حداقل بلاک چین اختصاصی خودش را راه اندازی کرده است. حالا شما در تصویر پایین یک مقدار مفهوم اوراکل ها (oracle) راه بهتر متوجه می شوید.

بهترین ارزهای دیجیتال حوزه دیفای (defi) کدام هستند؟
بهترین ارزهای دیجیتال حوزه دیفای (defi) کدام هستند؟

در این وسط جای است که پروژه های اوراکل قرار می گیرند که دیتا و اطلاعات را از محیط بیرونی یا سایت هایی که در این زمینه به دیتا و اطلاعاتشون مربوط است دریافت می کنند و آن ها را منتقل می کنند به شبکه های بلاک چینی  جایی که دیسنترالایز اپلیکیشن ها یا اپ ها به این دیتا و اطلاعات نیاز دارند که یکی از این اطلاعات  میتواند بحث دیتای هواشناسی باشد که توسط این پروژه های اوراکل دریافت می شود و در اختیار شبکه های بلاک چینی قرار می گیرد. این ها پنج مورد از پروژه های مطرح تر و به نوعی کم ریسک تری هستند که در حوزه ی دیفای کار می کنند و می توانند برای سرمایه گذاری  بلند مدت مناسب باشند.

چند نکته ی مهم و قابل توجه در این زمینه

1.  این پنج ارز با دید سرمایه گذاری معرفی شدند نه با دید ترید و نوسان گیری پس ممکن است طب روزها و هفته های آینده نوسانات قیمت زیادی را مثل کل ارزهای این مارکت تجربه کنید.

2. این ارزهای معرفی شده لزوما زمانی که این پست نوشته شده شاید نقاط مناسب خریدشان اتفاق نیوفته و شما باید با دید سرمایه گذاری آن ها را باید در آن نقاطی که مناسب سرمایه گذاری هستند خریداری کنید، که این کار را بهتر است به صورت پله ای انجام دهید که ریسک شما کاهش پیدا کند.

3. تمام ارزهای حوزه ی دیفای به این پنج ارز معرفی شده خلاصه نمی شود، ما ارزهای خیلی بیشتری را در این زمینه داریم که حتی در طبقه بندی های حوزه ی دیگری از دیفای قرار می گیرند که حالا این ارزهایی که یک مقدار ریسک آنها بالاتر هست و می تواند پتانسیل رشد بالاتری را هم داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا