اخبار مهم اقتصادی

آرش روابط ایران و اعراب را بهبود می بخشد؟

چند سالی است که ایران و کشورهای عربی منطقه با یک دیگر به اختلاف خوردند. اما برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند میدان گازی آرش که میدان گازی مشترک در خلیج فارس است، می تواند این روابط را بهبود بخشد.

به گزارش بورس فردا، ایران و کشورهای عربی منطقه، ظاهرا حتی در نبود بهانه‌ای برای منازعه، بهانه‌ای برای اختلاف با یکدیگر پیدا می‌کنند. تازه‌ترین مورد، حول «میدان گازی آرش» شکل گرفته است، میدان گازی مشترکی در خلیج فارس که ایران، عربستان و کویت از آن سهم دارند.  پیش از این قرار بود که با تعیین حدود مرزی در این میدان گازی مشترک، استحصال گاز از آن هم به شکل مشترک به پیش برود، ولی عربستان سعودی و کویت، همین چند روز پیش، بدون حضور ایران، قراردادی برای توسعه این میدان امضا کردند. حالا ایران هم می‌گوید که به شکل مستقل عملیات حفاری در این میدان را کلید خواهد زد.

مذاکرات میان سه کشور برای بهره‌برداری مشترک از این میدان اما سال‌ها پیش شروع شده و هر چند خبرهای مفصلی در مورد آن منتشر نشده، ظاهرا بنا بر این بوده که پس از تعیین حدود مرزی و سهم هر کشور از این میدان گازی، بهره‌برداری از آن هم شروع شود.

با این همه، اختلاف میان ایران و کویت بر سر این میدان گازی خیلی پیش از این‌ها، یعنی از حدود سال ۱۳۸۰ خورشیدی شروع شده بود. در آن زمان، ایران توسعه میدان گازی پارس جنوبی (مشترک میان ایران و قطر) را با قدرت به مراحل پایانی نزدیک می‌کرد و دولت خاتمی اصرار داشت که مشکل میادین مشترک با کشورهای دیگر به سرعت حل و فصل شود.

منبع:تجارت‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا